Pediatrische chronische pathologie, verpleegkunde en diëtiek (2009-2010)

De studenten maken kennis met de veelzijdige problematiek van het kind (gezin) met een chronische ziekte of handicap. Van een aantal veel voorkomende chronische ziekten zoals diabetes, epilepsie, nierinsufficiëntie, astma, mucoviscidose... worden de specifieke problemen op vlak van pathologie, verpleegkunde en diëtiek bij kinderen verder besproken. Verder worden hersenschade, opgelopen bij of rond de geboorte, alsook niet aangeboren hersenletsel bij kinderen (oorzaken, gevolgen en behandelmogelijkheden) verduidelijkt. Het belang en de mogelijkheden voor revalidatie van een kind met een handicap of chronische ziekte komen eveneens aan bod.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC16 Medestudenten begeleiden.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Offeciers, H. (2007). Pathologie, verpleegkunde en diëtiek. Onuitgegeven cursus. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier Schoeters, M. (2007). Pathologie, verpleegkunde en diëtiek. Onuitgegeven cursus. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier.

C. Aanbevolen leermiddelen

Geraadpleegde en aanbevolen literatuur waarnaar verwezen wordt in de cursussen. Powerpointpresentaties (inhoud cursus) en richtlijnen voor de examens op toledo. Handboek dat reeds gebruikt werd in het 1e jaar: Stegeman, N.E. (2003). Voeding bij gezondheid en ziekte. Uitgeverij Wolters Noordhoff.

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege
  • begeleide zelfstudie
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
03295800
Code:
03295800
Vakcoördinator:
Tinne Dilles
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands