1. Sociaal-emotionele ondersteuning:
- psychologie van de kleuter en het lagereschoolkind
- overgang kleuter naar eersteklasser
2. Krachtige leeromgeving
- didactiek kleuterschool
- methodiek aangepast aan de mogelijkheden van het kind
3. Aanvankelijk lezen en schrijven
4. Aanvankelijk rekenen
FG 1 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen
BS 1.1.De student kan de beginsituatie achterhalen
BS 1.2.De student kan doelstellingen kiezen en formuleren
BS 1.3.De student kan leerinhouden en -ervaringen selecteren
BS 1.4.De student kan leerinhouden en -ervaringen structureren.
BS 1.5.De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
BS 1.6.De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
BS 1.7.De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.
BS 1.8.De student kan de observatie/evaluatie voorbereiden
BS 1.9.De student kan observeren en proces en product evalueren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.
FG 2 Opvoeder
BS 2.6.De student kan het fysiek en geestelijk welzijn bevorderen
FG 3 Inhoudelijk expert
BS 3.1.De student is in staat de basiskennis van de leerinhouden te beheersen en recente ontwikkelingen te volgen
BS 3.2.De student is in staat kennis en vaardigheden mbt leergebieden aan te wenden
FG 4 Organisator
BS 4.1.De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen
Permanente evaluatie:
- samenstellen en presenteren van een bundel "Eerste leerjaar" (verplichte en eigen leerdoelen)
- mondelinge bevraging door docenten
Verdere toelichting komt bij het begin van de module (zie moduleboek). Een onvoldoende op een van de onderdelen of schriftelijk taalgebruik kan leiden tot een onvoldoende op het geheel. Als er een onregelmatigheid wordt vastgesteld kan dit leiden tot een uitsluitingscijfer.
Tijdens de derde examenperiode bestaat de evaluatie uit een taak met mondelinge bevraging door de docenten..
Er worden differentiatie-uren voorzien waarbij de studenten twee sessies kunnen kiezen uit:
- verkeerseducatie in de laagste klassen
- bewegingsopvoeding in het eerste leerjaar
- specifieke rekenvaardigheden voor het aanvankelijk rekenen ahv Mile