Activerende functie (2009-2010)

In de cursus activerende functie leert de student het begrip 'activerend werken' kennen en toepassen. Begrippen als participatie, onderhandelen en beïnvloeden worden besproken en vormen van activerend werk zoals projectmatig werken, samenlevingsopbouw en sociale actie komen aan bod. Studenten krijgen zicht op mogelijke ondersteuning bij activeringsprocessen. In de cursus worden theoretische modellen en praktijkvoorbeelden afgewisseld waardoor de cursus als werkinstrument kan gebruikt worden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
Toelichting:

C3.1 De MA werkt methodisch verantwoord aan verandering

C3.3 De Ma kan elke stap in zijn methodisch handelen kritisch verantwoorden tav. zichzelf, zijn doelgroep en zijn collega’s

C5.2 De MA verbindt het eigen werk zinvol met het netwerk van sociale voorzieningen.

C5.3 De MA draagt bij aan beleidsprocessen en kwaliteitsbevordering op het niveau van de sector, het bredere werkveld, de overheid

C4.2 De MA stuurt zijn handelen bewust vanuit de fundamentele waarden van het beroep: sociale rechtvaardigheid en solidariteit en autonomie en zelfbeschikking

 

 

Studenten kunnen op een professionele en methodisch verantwoorde manier een activeringsproces op gang brengen, bevorderen, begeleiden en hierop kritisch reflecteren. Ze kunnen hun streven naar ervaringsgericht en emancipatiebevorderend werken aantonen en verantwoorden. Studenten willen en kunnen nadenken over de relatie tussen het algemene beleid ten aanzien van activering in de samenleving en de concrete realiteit in een activeringsproject. Studenten willen en kunnen actief bijdragen tot dit beleid vanuit het perspectief van rechtvaardigheid en solidariteit. Studenten kunnen aantonen dat hun denken en doen erop gericht is om voor/met mensen ruimte voor dialoog en actie te creëren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

geen

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Dierckx Bieke, 2009, Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel.

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • Andere: opdracht projectdag

B. Omschrijving

OA:
04232121
Code:
04232121
Vakcoördinator:
Bieke Dierckx
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands