In vakdidactiek verwerft de student de vakkennis, vaardigheden en attitudes die hij/zij nodig heeft om Plastische Opvoeding en Project Kunstvakken te onderwijzen aan verschillende doelgroepen.: de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs, het volledige beroepsonderwijs, het deeltijds kunstonderwijs, educatieve diensten van musea, culturele centra, ...
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student:
- het proces en de werkstukken van de leerlingen evalueren.
- omgaan met de diversiteit van de leergroep.
- vakgebonden en vakoverstijgend werken in muzische sessies, workshops, lessen Plastische Opvoeding, ...
Als inhoudelijk expert kan de student:
- dieper ingaan op de visie en de inhouden van Plastische Opvoeding binnen leerplannen. Door deze verregaande analyse en studie krijgt hij meer vat op de verschillende doelgroepen: eerste graad van het secundair onderwijs, van het DKO, van het lager onderwijs (Beeldopvoeding).
- zijn kennis van de componenten waaruit een beeld is opgebouwd, zoals inhouden, beeldaspecten en technieken verdiepen en op een creatieve en inzichtelijke manier in een lesvoorbereiding verwerken.
- zijn kennis van de muzische vorming verruimen via een aantal concrete werkstukken.
- via gerichte opdrachten zijn kennis van media en werkvormen verdiepen en leert inhouden op een inzichtelijke manier over te brengen.
Als innovator-onderzoeker kan de student:
- vakspecifieke vernieuwende elementen gebruiken en overbrengen en zich openstellen voor nieuwe ontwikkelingen i.v.m. de beeldende en muzische vakken.
Een duidelijke interesse voor kunst en cultuur in het algemeen en bereidheid tot hard werken zijn noodzakelijk.
De competenties verworven in vakdidactiek van het eerste jaar.
- cursus vakdidactiek PO-PKV deel II
- leerplan Plastische Opvoeding secundair onderwijs 1ste graad, leerplan DKO, leerplan Beeldopvoeding lager onderwijs.
Itten, J. Kunst en Kleur. Cantecleer, Baarn, 1961. (ISBN 9012300567)
Gerritsen, F. Het Fenomeen Kleur.Cantecleer, De Bilt, 1975.(ISBN 90213000559
Simblet, S. Tekenen voor Kunstenaars, Cantecleer, Baarn, 2005. (ISBN 9021336324)
Guasch,G. en Asuncion, J. Vorm in de schilderkunst. Cantecleer, Baarn, 2004. (ISBN 9021335158)
Guasch, G. en Asuncion, J. Kleur in de schilderkunst, Cantecleer, Baarn, 2004. (ISBN 902133616)
Het opleidingsonderdeel vakdidactiek PO-PKV wordt voor 50% permanent geëvalueerd en voor 50% door middel van een mondeling examen.
In de derde zittijd wordt het cijfer van permanente evaluatie voor 50% overgedragen, voor de overige 50% krijgt de student een aangepaste opdracht.
Tijdens hoorcolleges krijgt de student opdrachten die klassikaal worden besproken. Groepswerk wordt eveneens klassikaal voorgelegd en besproken.