Project 'het uitvoeringsbudget' (2009-2010)

DEELOPDRACHT 1: ROL VAN ONTWERPER

- Principes van bedrijfsbeheer

- Informatievergadering voor de gebruikers organiseren

- Gedetailleerde en samenvattende meetstaat ruwbouw

- Beschrijving uitvoeringsmethodes: theoretisch

- Situationeel leidinggeven

 

DEELOPDRACHT 2: ROL VAN CALCULATOR

- Controle meetstaat

- Berekening kostprijsberekening

- Berekening verkoopprijs

- Opstellen offerte

- Beschrijving uitvoeringsmethodes: praktisch

 

DEELOPDRACHT 3: ROL VAN WERFLEIDER

- Opstellen uitvoeringsbudget

- Variante uitvoeringsmethodes

- Opstellen vorderingsstaat

- Mondelinge presentatie uitvoeringsmethodes

 

 

A. Algemene competenties

  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

PB05:Leiding geven

 PB05.3 - "Ondersteunen en stimuleren"

- Je geeft feedback aan anderen over hun geleverde werk

- Je toont waardering voor andermans inzet 

- Je zorgt voor enthousiasme en bezieling 

- Je stimuleert en neemt initiatief voor teambevorderende momenten

- Je toont je voorbeeldfunctie als leider

- Je helpt anderen bij het voltooien van hun werk

-Je toont bezorgdheid voor het welzijn van anderen

 

PB05.5 - "Evalueren (taakgericht en groepsgericht)"

- Je hebt een duidelijk zicht op de na te streven doelstellingen

- Je staat geregeld stil bij het verloop van het werken aan de taak

- Je plant momenten in waarbij het groepsfunctioneren wordt besproken

- Je maakt afspraken over het systematisch evalueren van elkaars werk
(bv. wie geeft feedback op wiens deeltaken)

- Je beschrijft eerst de feiten en geeft dan een waardeoordeel

- Je vraagt na bij de groepsleden hoe zij het in groep werken ervaren

- Je neemt de besluiten uit een evaluatiemoment mee bij het maken van nieuwe plannen en afspraken of het bijsturen van bestaande

 

PB06: Communiceren

PB06.1 - "Schriftelijk rapporteren"

- De student heeft een duidelijk beeld van de opdrachtomschrijving

 -De student schrijft heldere en duidelijke teksten zonder overbodige informatie

 -De student schrijft inhoudelijk correcte teksten

 -De student toetst de tekst af aan de opdrachtomschrijving

 -De student heeft oog voor vorm en opmaak

 -De student respecteert grammatica- en spellingsregels

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

PB08: Teamgericht werken

PB08.2 - "Zich inzetten"

- De student  neemt spontaan taken op

- De student gaat moeilijke taken niet uit de weg

- De student werkt actief mee aan elke opdracht

- De student doet zelf voorstellen

- De student komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn

- De student werkt goed door aan de taak

- Alle informatie die nodig is om tot een groepsresultaat te komen deelt de student mee aan de projectgroep

 

PB09: Oplossingsgericht werken

 - De student beschrijft een complex en authentiek probleem op een begrijpelijke manier

- De student zet de verschillende deelaspecten van het probleem op een rijtje

- De student  maakt de transfer van het theoretisch model naar het nieuwe probleem

- De student integreert inzichten uit verschillende hoofdstukken, disiplines of opleidingsonderdelen

- De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden

- De student controleert de oplossing en stuurt bij waar nodig

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC3 De bachelor in de bouw bereidt, uitgaande van het bouwdossier, de uitvoering administratief voor.
  • BC4 De bachelor in de bouw bereidt de uitvoering technisch voor.
  • BC5 De bachelor in de bouw bereidt de uitvoering beheersmatig voor.
  • BC8 De bachelor in de bouw beheert het bouwproject procesmatig.
  • BC16 De bachelor in de bouw handelt proactief.
Toelichting:

BC3.1 - "De student interpreteert de plannen, het bestek en de meetstaat van een bouwdossier in functie van de offerte."

BC3.2 - "De student verwerft informatie over de kenmerken en de toepasbaarheid van bouwmaterialen in de ruwbouwfase en interpreteert ze in functie van de offerte."

BC3.3 - "De student verwerft informatie over de kenmerken en de toepasbaarheid van uitvoeringsmethoden in de ruwbouwfase en interpreteert ze in functie van de offerte."

BC3.6 - "De student stelt op basis van de offertes van leveranciers en onderaannemers een prijsvergelijk op."

BC3.7 - "De student berekent de hoeveelheden conform de standaard meetconventies."

BC3.8 - "De student stelt op basis van de plannen, het bestek en de meetstaat, een kostprijscalmculatie op met een softwarepakket."

BC3.9 - "De student stelt een ruwe werfplanning op in functie van de offerte."

BC3.10 - "De student stelt, vertrekkend van de kostprijsberekening en het administratieve gedeelte, een offerte op, met respect voor de uiterste indieningsdatum."

BC3.11 - "De student rradpleegt typebestekken, normen en technische voorlichtingsnota's beschreven in het bouwdossier."

 

 

BC4.3 - "De student formuleert alternatieve uitvoeringsmethoden binnen de uitvoeringsplanning en het budget."

BC4.4 - "De student alternatieve materialen binnen de uitvoeringsplanning en het budget."

 

 

BC5.1 - "De student stelt een uitvoeringsbudget op."

 

 

BC8.2 - "De student past de basisprincipes van bedrijfsbeheer toe bij het beheer van het uitvoeringsbudget."

BC8.8 - "De student maakt op basis van de opgemeten hoeveelheden en conform de bepalingen van het lastenboek, een vorderingsstaat op."

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Projectboek "het uitvoeringsbudget"

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: workshops

B. Omschrijving

De student werkt in een projectteam van 5 à 7 studenten aan de opdrachten van het project. De student baseert zich voor de uitwerking van deze opdrachten op een reëel bouwproject in uitvoering en op de ondersteunende informatie van de workshops.

 

Volgende workshops worden georganiseerd:

- Leidinggeven (3 workshops)

- Kostprijsberekening (6 workshops)

- Werfbezoek aan het bouwproject

A. Types

  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit 3 luiken:

- de productevaluatie van het project

- de procesevaluatie van de groepswerking. Het evaluatietype is co-assessment

- de individuele inbreng in het project. Het evaluatietype is peer-assessment

Elk projectteam wordt begeleid door een vaste coach. De coach woont wekelijks de teamvergaderingen bij. De coach ondersteunt, structureert, motiveert en inspireert het team. Hij/zij heeft oog  voor zowel het bereiken van het projectresultaat als van het groepsproces.
OA:
05215220
Code:
05215220
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands