computerarchitectuur (2009-2010)

  • inleiding, RISC, CISC
  • structuur van processoren en hun performantie
  • geheugen en andere randapparatuur
  • computerbussen
  • cachegeheugen
  • branch prediction
  • data typen, adressering
  • stack, procedures, coroutines, interrupts, traps (besturingsverloop)
  • virtueel geheugen - paging
  • parallelle computerarchitecturen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:
Waarom zijn cache en virtueel geheugen nodig en hoe werkt dat, waarom zien de huidige PC's eruit zoals ze zijn?: denk- & redeneervaardigheid, kritische reflectie

informatie verwerven en verwerken over computersystemen, een studie van computersystemen, die zeer snel evolueren wijst op de noodzaak tot levenslang studeren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
Het handboek bevat veel meer en gedetailleerdere informatie dan degene die vaak relevant zijn. Het verwerken van de stof motieveert de student tot het verzamelen van de relevante data.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C12 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg in een elektronische al dan niet gemengd analoog en/of digitaal systeem (ELO-ICT).
  • C15 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor computernetwerken (ICT).
Toelichting:
De student kan:
  • PC offertes met mekaar vergelijken
  • De architectuur van een PC beschrijven
  • meespreken over de verschillende geheugenmedia
  • beschrijven hoe cache en virtueel geheugen werken
  • de mogelijkheden aan adressering beschrijven
  • het besturingsverloop beschrijven
  • Nieuwste ontwikkelingen zoals blue ray, serial PCI, ... beschrijven
  • de samenhang met digitale elektronica en microprocessoren beschrijven
  • eenvoudige problemen aan de PC als onderdeel van een netwerk aanduiden (en herstellen)

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties


A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- handboek: Gestructureerde computerarchitectuur (Nederlands), 5e, Tanenbaum, ISBN: 90-430-0987-3 (Nederlands), ISBN: 0-13-148521-0 (Engels), Prentice Hall - Pearson - 2005

C. Aanbevolen leermiddelen

zie http://www.colleman.be voor o.a. een lijst van referentiewerken, aanwezig in de bibliotheek van de hogeschool

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

Er wordt een powerpointpresentatie en een handboek gebruikt.

A. Types

  • mondeling examen
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

De docent is steeds bereikbaar via E-mail of persoonlijk na afspraak.
OA:
03202820
Code:
03202820
Vakcoördinator:
Patrick Colleman
Semester:
2
Studiepunten:
3,5
Onderwijstaal:
Nederlands