Preventieve dienstverlening (2009-2010)

In het opleidingsonderdeel Preventieve Dienstverlening kom je in aanraking met het preventieve luik in de gezonheidsvoorzieningen in Vlaanderen. Verschillende preventieve aspecten waarmee individuen worden geconfronteerd, komen aan bod. De preventie richt zich op diverse terreingen, zowel op vlak van ziektepreventie als ongevalspreventie. Vandaar dat alle leeftijdscategorieën aan bod komen: voorschoolse kinderen, schoolse jongeren, werkende populatie en bejaarden. Per leeftijdscategorie worden gelijkaardige topics behandeld: voeding, gezondheidseducatie, valpreventie, omgevingsfactoren, beschermingsmiddelen, en een ruime benadering van welzijn in de omgeving en op het werk.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: Studiebezoek met analyse
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • projectwerk

B. Omschrijving

OA:
03295500
Code:
03295500
Vakcoördinator:
Kristof Verschueren
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands