Anatomie, fysiologie m.i.v. biochemie en farmacologie (2009-2010)

Dit vak bestudeert de bouw en het functioneren van het gezonde menselijke lichaam, Eerst komt de studie van de bouw van een bepaald orgaan of systeem (macroscopisch en vervolgens microscopisch-histologisch) om zo de functie beter te begrijpen. Vooral het bewaken van de vitale functies krijgt extra aandacht (verpleegkundigen zijn de eerste observatoren van de patiënt): het ademhalingsstelsel, het hart- en bloedvatenstelsel, het spijsverteringsstelsel, het zenuwstelsel en het excretiestelsel worden daarom uitgebreid besproken. De geïntegreerde biochemie sluit zeer nauw aan bij de fysiologie. Het gaat vooral om algemene inzichten in de water- en zouthuishouding, en het zuur-base-evenwicht. Verder wordt kort ingegaan op de belangrijkste laboratoriumbepalingen en op de bloedgroepserologie. (Overige biochemie : zie voedingsleer) Er worden tevens reeds basisinzichten gegeven uit de farmacologie, met vooral farmacodynamiek, terminologie en een overzicht van de farmacologische klassen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
Redeneervaardigheid wordt aangescherpt door het bestuderen van fysiologische processen, die de basis vormen voor het bestuderen van de pathologie. Anatomie-fysiologie is een grote basiscursus, waarin studenten op relatief korte termijn een groot pakket theorie moeten verwerken.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
Toelichting:
De student heeft goede basiskennis over de bouw en het functioneren van het gezonde menselijk lichaam: de student kent de anatomie en de fysiologie van de verschillende orgaanstelsels, met speciale aandacht voor het bewaken van de vitale functies. De student kan de correcte medische terminologie (Latijnse termen) hanteren en de daaruit afgeleide termen en begrippen verklaren. De student verwerft inzicht in de samenhang en superpositie van de verschillende inwendige organen en orgaanstelsels, o.a. in functie van heelkundige ingrepen.en kan deze schematisch weergeven . De student kan de regeling van de verschillende chemische , biochemisch en fysiologische processen beredeneren. Zo kan hij frequent voorkomende verstoringen van de normale chemie en fysiologie (met inbegrip van zuur-base verstoringen) begrijpen en aan de patiënt uitleggen. Het helpt hem ook om verantwoorde verpleegkundige handelingen te stellen. De student kan de basisprincipes van fysiologie praktisch linken aan farmacologische aangrijpingspunten en werkingsmechanismen. Hij verwerft op deze manier ook inzicht in de klassen van de geneesmiddelen .

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Bundel: opdrachten voor verwerking en leerdoelen

B. Verplichte leermiddelen

  • Handboek: . Waugh A.,Grant A. (2007). Ross en Wilson. Anatomie en fysiologie in gezondheid en ziekte.Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier 
  • Oefen-CD-rom:  Locomotoriek & terminologie. (te verkrijgen via cursusdienst)
  • Toledo:  
    • tekstdia's van les
    • belangrijke schema's & basisschetsen
    • bundel: opdrachten voor verwerking en leerdoelen 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

  • Het grootste deel van de leerstof wordt aangeboden via hoorcolleges.
  • Voor bepaalde onderdelen wordt begeleide zelfstudie voorzien
  • Via Toledo kan men kleine toetsjes maken
  • Er is een prakticum voorzien voor locomotoriek.

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Gezien de omvang van de leerstof, wordt er in 2 tijden geëxamineerd (deel I & deel II), op 2 verschillende dagen, beide schriftelijk.
  • Er worden enkele proeftesten voorzien, die vrijblijvend zijn.
  • Er worden testen ter beschikking gesteld via Toledo
  • Studenten kunnen steeds individueel uitleg vragen op afspraak
OA:
07281040
Code:
07281040
Vakcoördinator:
Martine Deleu
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands