Project 'de woning' (2009-2010)

Het project is een kennismaking met de bouwsector en bestaat uit 4 deelopdrachten. Het projectteam volgt in de loop van het project 2 bouwwerven van woningen op.

 

- Deelopdracht 1: De verschillende partijen tijdens het bouwproces en het verloop van het bouwproces in kaart brengen. De informatie uit literatuurstudie vergelijken met de reële situatie op de werf.

- Deelopdracht 2: Een gedetailleerde meetstaat opmaken, een prijsvraag lanceren, een prijsvergelijk maken en een (fictieve)bestelling plaatsen.

- Deelopdracht 3: Doorsnedes, 3D-perspectieven en uitvoeringsdetails van de woningen tekenen. Opzoeken technische fiches van gebruikte materialen.

- Deelopdracht 4: Duurzaam bouwen: Berekening en beoordeling van het K-peil en E-peil van de woningen en voorstellen tot verbetering maken.

 

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

PB02: Informatie verwerven en verwerken:

- de student ziet in dat er een informatie-behoefte is

- de student bepaalt wat hij precies in welke mate moet weten

- de student vindt de benodige informatie op een effectieve en efficiente wijze

- de student evalueert op een kritische wijze het informatie zoekproces en de gevonden info

- de student beheert verzamelde en gecreëerde informatie

- de student past oudere en nieuwe info toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren

- de student verwijst correct naar de gebruikte informatie

 

PB06: Communiceren

PB06.1 - "Schriftelijk rapporteren"

- De student heeft een duidelijk beeld van de opdrachtomschrijving

 -De student schrijft heldere en duidelijke teksten zonder overbodige informatie

 -De student schrijft inhoudelijk correcte teksten

 -De student toetst de tekst af aan de opdrachtomschrijving

 -De student heeft oog voor vorm en opmaak

 -De student respecteert grammatica- en spellingsregels

 

PB06.2 - "Verslaggeven"

- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar

- De student maakt een volledig verslag: alle punten die op de vergadering besproken zijn staan erin

 -De student besteedt aandacht aan taalgebruik, spelling en lay-out

 -De student geeft de belangrijkste argumenten weer

 -De student geeft de besluiten en actiepunten duidelijk weer

- De student maakt een objectief verslag

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:

PB08.1  - "Effectief team"

-  De student deelt duidelijke doelstellingen met de andere teamleden

-  De student maakt duidelijke en concrete afspraken met je teamleden

-  De student staat open voor tegengestelde meningen

-  De student steunt en vertrouwt de andere teamleden

-  De student werkt goed samen

-  De student geeft feedback op het werk van anderen

-  De student ziet conflicten niet noodzakelijk als negatief

-  De student neemt je verantwoordelijkheid voor het eindresultaat

-  De student neemt je verantwoordelijkheid voor het groepsproces

-  De student heeft goede relaties met andere teams

 

PB08.2 - "Zich inzetten"

- De student  neemt spontaan taken op

- De student gaat moeilijke taken niet uit de weg

- De student werkt actief mee aan elke opdracht

- De student doet zelf voorstellen

- De student komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn

- De student werkt goed door aan de taak

- Alle informatie die nodig is om tot een groepsresultaat te komen deelt de student mee aan de projectgroep

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de bouw beheert een ontwerp coherent.
  • BC3 De bachelor in de bouw bereidt, uitgaande van het bouwdossier, de uitvoering administratief voor.
  • BC9 De bachelor in de bouw beheert een gebouw op energiebewuste manier.
  • BC13 De bachelor in de bouw heeft discipline.
Toelichting:

BC1.1 - " De student beheert een ontwerpdossier en de noodzakelijke vergunningen conform het verloop van het bouwproces."

BC1.3 - " De student kan zich voorstellen hoe een ontwerp er in de realiteit zal uitzien."

BC1.5 - " De student tekent aanbestedingsplannen conform de normen."

BC1.6 - " De student toetst het ontwerp en de materiaalkeuze op duurzaamheid."

 

BC3.1 - " De student interpreteert de plannen, het bestek en de meetstaat van een bouwdossier in functie van de offerte."

BC3.6 - " De student stelt op basis van de offertes van leveranciers en onderaannemers een prijsvergelijk op."

BC3.7 - " De student berekent de hoeveelheden conform de standaard meetconventies."

 

BC9.1 - " De student interpreteert de basisbegrippen van de bouwfysica naar de eigen situatie."

BC9.4 - " De student stelt mogelijke aanpassingen voor om de warmteverliezen in het gebouw te verminderen."

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: presentaties van de workshops
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- Studentenhandleiding projectonderwijs 2009-2010

- Projectboek van het thema "de woning" 2009-2010

- Stijlwijzer KHK

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: workshops

B. Omschrijving

De student werkt in een projectteam van 4 à 6 studenten aan de opdrachten van het project. Het team volgt gedurende de looptijd van het project 2 reële werven van woningen op. De student baseert zich voor de uitwerking van deze opdrachten op de realiteit van de bouwwerven en op de ondersteunende informatie van de workshops.

 

Volgende workshops worden georganiseerd:

- Informatie verwerven en verwerken (4 workshops)

- Schriftelijk communiceren (1 workshop)

- Trajectbegeleiding (2 workshops)

- Plan lezen en schetsen (3 workshops)

- Teamgericht werken (2 workshops)

A. Types

  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit 3 luiken:

- de productevaluatie van het project

- de procesevaluatie van de groepswerking. Het evaluatietype is co-assessment

- de individuele inbreng in het project. Het evaluatietype is peer-assessment

Elk projectteam wordt begeleid door een vaste coach. De coach woont wekelijks de teamvergaderingen bij. De coach ondersteunt, structureert, motiveert en inspireert het team. Hij/zij heeft oog  voor zowel het bereiken van het projectresultaat als van het groepsproces.
OA:
05214720
Code:
05214720
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands