De inhoud omvat de volgende onderwerpen: het geïntegreerd vakconcept LO (de eindtermen en leerplandoelen), werken met activerende werkvormen (autenthieke contexten, van leerkrachtsturing naar zelfsturing, coöperatief leren, gebruik van leermiddelen en uitdagende inhoudskeuze), en gericht gebruik van diverse vormen van assessment.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We bouwen verder op de competenties verworven in Vakdidactiek LO-BR, Vakconcept 1, PDV 1, PDV 2 en de competenties van Sport 1 en 2.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Cursus Vakdidactiek LO-BR 3 (2009-2010)
- Bewegingsopvoeding. Een vakconcept als uitnodiging om te leren. Acco, Leuven. 2006. Red.: D. Behets.
C. Aanbevolen leermiddelen
De contacturen van het OO.
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
Dit opleidingsonderdeel wordt georganiseerd in een driedaagse didactische stage en enkele aparte opvolgsessies. Tijdens de driedaagse krijg je didactische en methodische inzichten en vaardigheden, die tijdens de opvolgsessies verder uitgediept en geconceptualiseerd worden.
A. Types
- mondeling examen
- praktische proef
- individuele taak
B. Omschrijving
50% van de score staat op het mondeling examen .
50% van de score staat op het proces buiten het examen: op het durven uitproberen tijdens microteaching, op je constructieve leerhouding en op de uitvoering van je strategische rol tijdens de driedaagse.
|
|
Het leerproces wordt ondersteund door ervaringsmomenten te koppelen aan momenten van reflectie (observaties), inzicht, en kansen om te experimenteren.