Economie deel 5 (2009-2010)

Economie Deel 5 omvat de onderdelen algemene economie en toegepaste economie.

 In algemene economie worden fenomenen als economische groei, conjunctuur en welvaart uitgediept. Ook enkele macro-economische grootheden (zoals bruto binnenlands product, inflatie ... ) en inzichten  komen aan bod.

 

 De inhoudelijke invulling van toegepaste economie is onafhankelijk van de leerinhouden die aan bod komen in het algemeen secundair onderwijs. Het betreft personenbelasting aangevuld met onderwerpen naar keuze. Op die manier kan er ingespeeld worden op de interesse van studenten en kunnen mogelijke lacunes weggewerkt worden.

 

 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student passende leerdoelen formuleren, inhouden selecteren, werkvormen hanteren en proces en product evalueren.

Als inhoudelijk expert beheerst de student de basiskennis.

Als innovator-onderzoeker kan de student de gevraagde informatie opzoeken en verwerken.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

Kwaliteitskranten en -tijdschriften

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
60 S 60 S

40

 

PE

 

40 Taak
OA:
11269960
Code:
11269960
Vakcoördinator:
Dirk De Bruyn
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands