Nederlands deel 3 (2009-2010)

1 TAALVAARDIGHEID  

- Vaardigheidsoefeningen: spelling 

2 TAALBESCHOUWING

- Zins- en woordleer: herhaling en verdieping.

3 LITERATUUR

- Jeugdliteratuur (poëzie, toneel, roman).

4 VAKDIDACTIEK

- Leerplan Nederlands 2de graad / Leerplan Nederlands B-stroom en beroepsonderwijs.

- Functionele didactiek van de behandelde leerinhouden en vaardigheden o.a. taalbeschouwing, methodes Nederlands, toetsen en evaluatie,...

 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

Door taalbeschouwing leert de student redeneren en denken. Bij de verschillende vakonderdelen leert de student informatie opzoeken en kritisch benaderen o.a. schrijfvaardigheid, toneel,... 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student leert oplossingen te bedenken voor probleemaspecten als leesbevordering, toneelpromotie, poëziepromotie enz.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1 De student kan zijn/haar lessen afstemmen op de doelgroep (ook leerlingen van de tweede graad). 2 De student kan de gepaste methodes en leermiddelen (inclusief ICT) selecteren voor de verschillende aspecten van het schoolvak Nederlands.

Inhoudelijk expert

1. De student kan zakelijke teksten benaderen via leesstrategieën. 2.  De student kan bij het schrijven rekening houden met de leesbaarheid van teksten en een aantal stijl- en woordgebruikvoorschriften. 3. De student kan samengestelde zinnen ontleden en de woordsoorten benoemen. 4. De student kan de grammaticale correctheid van mondeling en schriftelijk taalgebruik beoordelen. 5. De student kan poëzie, toneelvoorstellingen en jeugdboeken op een verantwoorde wijze analyseren en kritisch beoordelen.6. De student kan schoolboeken Nederlands analyseren, vergelijken en beoordelen.

Organisator

1. De student kan toneelvoorstellingen, lezingen jeugdauteurs en lessenreeksen in het secundair met aangepaste leermiddelen organiseren.

Onderzoeker/vernieuwer

1.De student kan informatie in vakdidactische publicaties en onderzoeken raadplegen en integreren in de lespraktijk. 2.De student kan doelgericht onderzoek verrichten voor literatuur.(leesclub).

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Leerplan Nederlands 1ste graad ASO/TSO
Leerplan Nederlands 1ste jaar b en bvlj
Leerplan Nederlands 2de graad ASO/TSO
Taalboek Nederlands, W. Smets
Handboek spelling- leerboek, De Schryver ,J.
Poëzie ontdekken - gedichten in de klas , Van Coillie, J.
Met duizend blote ogen, Van Coillie, J.

Cursussen docent

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

80

 

Schriftelijk

 

 

 

80

 

 

20

 

PE

 

 

 

20

 

PE (Cijfer eerste examenperiode blijft bewaard)

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

100%

 

 

100%

 

 

Meerdere monitoraten zijn voorzien. Ze zijn vraaggestuurd.
OA:
11269470
Code:
11269470
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands