1 TAALVAARDIGHEID
- Vaardigheidsoefeningen: spelling
2 TAALBESCHOUWING
- Zins- en woordleer: herhaling en verdieping.
3 LITERATUUR
- Jeugdliteratuur (poëzie, toneel, roman).
4 VAKDIDACTIEK
- Leerplan Nederlands 2de graad / Leerplan Nederlands B-stroom en beroepsonderwijs.
- Functionele didactiek van de behandelde leerinhouden en vaardigheden o.a. taalbeschouwing, methodes Nederlands, toetsen en evaluatie,...
Door taalbeschouwing leert de student redeneren en denken. Bij de verschillende vakonderdelen leert de student informatie opzoeken en kritisch benaderen o.a. schrijfvaardigheid, toneel,...
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1 De student kan zijn/haar lessen afstemmen op de doelgroep (ook leerlingen van de tweede graad). 2 De student kan de gepaste methodes en leermiddelen (inclusief ICT) selecteren voor de verschillende aspecten van het schoolvak Nederlands.
Inhoudelijk expert
1. De student kan zakelijke teksten benaderen via leesstrategieën. 2. De student kan bij het schrijven rekening houden met de leesbaarheid van teksten en een aantal stijl- en woordgebruikvoorschriften. 3. De student kan samengestelde zinnen ontleden en de woordsoorten benoemen. 4. De student kan de grammaticale correctheid van mondeling en schriftelijk taalgebruik beoordelen. 5. De student kan poëzie, toneelvoorstellingen en jeugdboeken op een verantwoorde wijze analyseren en kritisch beoordelen.6. De student kan schoolboeken Nederlands analyseren, vergelijken en beoordelen.
Organisator
1. De student kan toneelvoorstellingen, lezingen jeugdauteurs en lessenreeksen in het secundair met aangepaste leermiddelen organiseren.
Onderzoeker/vernieuwer
1.De student kan informatie in vakdidactische publicaties en onderzoeken raadplegen en integreren in de lespraktijk. 2.De student kan doelgericht onderzoek verrichten voor literatuur.(leesclub).
Leerplan Nederlands 1ste graad ASO/TSO
Leerplan Nederlands 1ste jaar b en bvlj
Leerplan Nederlands 2de graad ASO/TSO
Taalboek Nederlands, W. Smets
Handboek spelling- leerboek, De Schryver ,J.
Poëzie ontdekken - gedichten in de klas , Van Coillie, J.
Met duizend blote ogen, Van Coillie, J.
Cursussen docent
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
80
|
Schriftelijk
|
|
|
80
|
|
20
|
PE
|
|
|
20
|
PE (Cijfer eerste examenperiode blijft bewaard)
|
|
|
|
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|
|