Er wordteen projectweek rond rekenproblemen en rekenstoornissen aangeboden. Studenten bezoeken een kleuterklas en remen een test oaf . Daarna gaan ze gericht op zoek naar ondersteunende oefeningen die individueel aanpasbaar zijn.
Studenten zoeken naar software die rekenproblemen, rekenstoornissen kunnen ondersteunen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
- C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
- C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
- C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
- C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
- C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Studenten kunnen vanuit een wetenschappelijk onderbouwde theoretische achtergrond een ergotherapeutisch programma voor een specifieke doelgroep invullen , en dit uitwerken aan de hand van casuïstiek.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
cursus pathologie ontwikkeling
cursussen ontwikkelingsproblematiek 1 en 2 ergo
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
- Andere: gastdocent
B. Verplichte leermiddelen
projectbundel Nele Debats en Diane Maes, 2009-2010
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Het examen handelt over de 3 jaren. De bevraging is gelinkt aan een casus die verwant is met het vak ontwikkelingsproblematiek.
Studenten kunnen steeds met vragen terecht via mail of in de lessen zelf.