Ontwikkeling (2009-2010)

Er wordteen projectweek rond rekenproblemen en rekenstoornissen aangeboden.  Studenten bezoeken een kleuterklas en remen een test oaf .  Daarna gaan ze gericht op zoek naar ondersteunende oefeningen die individueel aanpasbaar zijn.

Studenten zoeken naar software die  rekenproblemen, rekenstoornissen kunnen ondersteunen.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Studenten kunnen vanuit een wetenschappelijk onderbouwde theoretische achtergrond een ergotherapeutisch programma voor  een specifieke doelgroep invullen  , en dit uitwerken aan de hand van casuïstiek.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

cursus pathologie ontwikkeling cursussen ontwikkelingsproblematiek 1 en 2 ergo

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: gastdocent

B. Verplichte leermiddelen

projectbundel Nele Debats en Diane Maes, 2009-2010

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Het examen handelt over de 3 jaren. De bevraging is gelinkt aan een casus die verwant is met het vak ontwikkelingsproblematiek.

Studenten kunnen steeds met vragen terecht via mail of in de lessen zelf.
OA:
06022501
Code:
06022501
Vakcoördinator:
Diane Maes
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands