Deze OA is bedoeld als kennismaking met het latere beroepsleven. Tijdens dit project is er een eerste contact met onderwerpen en vaardigheden uit het beroepsveld en de geplande vakken van het 2de en 3de jaar BLt. Communicatie en informatievaardigheden nemen een belangrijk deel in van het project.
Het Biomedisch Project bestaat uit 2 delen:
1. Onderzoeksproject
In deze opdracht bestudeer je de morfologie en fysiologie van een
orgaan of stelsel op basis van één of meerdere wetenschappelijke handboeken; nadien ga je dieper in op één of meerdere
aandoeningen hiervan. Je focust bijvoorbeeld op de pathofysiologie, de diagnostische hulpmiddelen, de preventie of behandeling ...Verschillende competenties komen hier aan bod (zie verder). Voor deze onderzoeksopdracht zijn een 7-tal sessies voorzien.
2. Kennismaking met het werkveld
Aan de hand van labobezoeken en opleidingssessies (intern of extern) maak je kennis met aspecten uit het werkveld van de Medische Laboratoriumtechnologie (MLt) en de Farmaceutische en Biologische Laboratoriumtechnologie (FBLt). Dit gedeelte dient om de student te begeleiden in zijn keuze voor de twee afstudeerrichtingen. Hiervoor zijn een 4-tal sessies voorzien. Alle informatie hierover wordt via Toledo weergegeven.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De BLter kan doordacht wetenschappelijke informatie en kennis aanwenden om een kwalitatief hoogstaande functionaliteit te garanderen.
- C03 De BLter kan de bekomen onderzoeksresultaten en meetgegevens op een correcte wijze verwerken in een rapport en dit professioneel overbrengen aan derden.
Toelichting:
- Wetenschappelijke informatie kunnen opzoeken over een biomedisch onderwerp en verwerken tot een schriftelijke wetenschappelijke neerslag.
- Initiatief nemen om professioneel te communiceren in het team en met de docenten.
- Als team kunnen samenwerken zowel bij het verwerken van het schriftelijk deel als bij het uitwerken van de presentatie.
- Het onderwerp mondeling kunnen voorbrengen met behulp van een PowerPoint-presentatie.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je hebt de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:
- cursus biologie en microbiologie 1ste semester
Je hebt de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:
- cursus biologie en microbiologie 1ste semester, cursus labo microbiologie 1ste semester
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Instructies bij het Biomedisch Project, niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel,
Kirchmann, LL. Anatomie en fysiologie van de mens. Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen., 15de ed. (2003)
ISBN: 9035224310
Bioplek:
http://www.bioplek.org/
C. Aanbevolen leermiddelen
diFiore's Atlas of Histology with Functional Correlations, Victor P. Eroschenko, Lippencott Williams & Wilkins, 2005
Cellen, Weefsels en Organen, Een Scanning-Electronenmicroscopische Studie-Atlas, Richard G. Kessel en Randy H. Kardon, Natuur en Techniek, 1983
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1.
Permanente evaluatie van de groepswerking en de ingezonden stukken op Toledo
(60 %). Aandachtspunten:
- tijdige inlevering van documenten (werkverslagen, bronselectie, onderzoeksvraag & index, ...).
- grondige afwerking van documenten (orde, netheid, spelling, volledigheid, ...).
- inplannen van activiteiten, overleg met elkaar en met de docenten, het maken van goede afspraken (zowel mondeling als schriftelijk).
- het kunnen antwoorden op vragen tijdens het proces van informatieverwerking. Hierbij zal gepeild worden of je de nodige voorkennis hebt opgedaan uit de cursussen en verplichte handboeken.
- je houding en interesse bij de studiebezoeken.
2.
Beoordeling van de tekst en de presentatie (40%) . Aandachtspunten zijn bijvoorbeeld:
- een gedegen wetenschappelijke inhoud van het rapport.
- begrip en kennis van de inhoud ter gelegenheid van je presentaties en vragen.
Ook vanuit de onderwijsactiviteiten 'Informatievaardigheden', 'Engels en Communicatie' en 'Informatica' zullen precieze criteria gegeven worden waarop je beoordeeld wordt.
Opmerking!
De 60 % van de permanente beoordeling kan NIET worden herdaan in de 3e examenperiode. De overige 40 % van de presentatie en verdediging kan wel worden herdaan worden in de 3e examenperiode. Voor deze herkansing krijg je op individuele basis 1,5 uur tijd om een samenvatting of een herwerking of verduidelijking te schrijven bij een figuur of onderdeel van de tekst. Dit licht je nadien toe aan de docent (zonder powerpoint presentatie; wel eventueel bord gebruik).
Tijdens de contacturen krijg je de gelegenheid tot het stellen van vragen en is er de mogelijkheid om informatie of hulp te vragen. Indien nodig kan er een afspraak gemaakt worden.
Tevens kan er gebruik gemaakt worden van Toledo om vragen te stellen en documenten uit te wisselen.