Labo klassieke en spectrometrische methoden (2009-2010)

De opdrachten in dit deel van het opleidingsonderdeel labo analytische chemie worden uitgevoerd volgens diverse nat-chemische analysemethoden (gravimetrie en titrimetrie) en instrumentele analysemethoden ( spectrofotometrie, fluorimetrie, AAS, vlamfotometrie). De onderzochte stalen zijn zeer divers: legeringen, milieustalen, voedingsmiddelen, farmaceutische preparaten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
  • C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
  • C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
- De studenten kunnen de praktische handelingen, eigen aan een analytische labo, op een correcte manier uitvoeren; - De studenten kunnen het doel, het principe van het experiment, de meetresultaten en berekeningen, het eindresultaat op een gepaste manier rapporteren (schriftelijk en/of mondeling); - De studenten kunnen de resultaten en de werkwijze kritisch evalueren en hun bevindingen staven door gebruik te maken van etiket- of tabelgegevens, statistiek en theoretische achtergrond; - De studenten kunnen hun werkzaamheden plannen, een taakverdeling organiseren en samenwerken; - De studenten kunnen op een veilige en milieuverantwoorde manier werken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Vaardigheden aangeleerd in het labo chemie uit het eerste jaar; Theoretische kennis uit de cursussen algemene en beschrijvende chemie en algemene chemie en inleiding tot analytische chemie; Engels om de Engelstalige procedures goed te kunnen verstaan.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • cursus
  • materiaal op WWW
  • Andere: boeken, CD-roms (VAPRO, ...)

B. Verplichte leermiddelen

Werkgroep analytische chemie, Labo analytische chemie, niet-gepubliceerde handleiding, 2005 MENDHAM, J, DENNEY, R.C, BARNES, J.D, en THOMAS, M.J.K., 2000.Vogel's Textbook of Quantitative Chemical Analysis. Prentice Hall, 806 p. SKOOG, D.A., WEST, D.M., HOLLER, F.J., 1988. Fundamentals of Analytical Chemistry. Fifth Edition, Saunders College Publishing, 894 p.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Omschrijving: Zowel attituden, vaardigheden en rapportering worden beoordeeld. De details van de permanente evaluatie zijn opgenomen in het evaluatierooster. Dit evaluatierooster omschrijft de competenties voor: - attituden: voorbereiding, veiligheid, orde en netheid, initiatief en inzet, samenwerking; - vaardigheden: organisatie en efficiëntie, basishandelingen, gebruik apparatuur en software, cognitieve vaardigheden; - rapportering: mondeling, schriftelijk in het laboschrift en in de verslagen. De begeleidende docent evalueert de studenten op hun competenties aan de hand van een gedetailleerd evaluatieformulier. Op het einde van het semester krijgen de studenten een test. Deze test bevat schriftelijk te beantwoorden vragen die handelen over de praktijk zoals principes, labohandelingen, veiligheid, rekenwerk, interpretatie, grafische voorstellingen, opstellingen enz.. Voor de voorbereiding van het labo zijn een aantal hulpvragen in het voorblad van een experiment opgenomen. Verder zijn er mogelijkheden om via een prelab-module of een CD-Rom over de instrumentele technieken extra achtergrondinformatie te verkrijgen. Tijdens de labozitting worden de methode en de techniek toegelicht en de apparatuur / software gedemonstreerd. Resultaten van experimenten worden samen kritisch bekeken en laboverslagen worden grondig besproken en tips voor bijsturing worden gegeven. Ongeveer in de helft van de laboperiode vullen de studenten een zelfevaluatieformulier in. De docent vergelijkt de resultaten met zijn eigen bevindingen en geeft de student de nodige feedback om bijsturing mogelijk te maken.
OA:
06020200
Code:
06020200
Vakcoördinator:
Rina Thys
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands