Basisverpleegkunde en communicatieve vaardigheden (2009-2010)

De verpleegkundige praktijk wordt geplaatst binnen de patronen van Gordon: patroon van gezondheidsbeleving en instandhouding voedings- en stofwisselingspatroon uitscheidingspatroon activiteitenpatroon (lichaam en uiterlijk, houding en beweging, ademhaling en circulatie) slaap en rustpatroon cognitie- en waarnemingspatroon (pijn) rollen en relatiepatroon seksualiteit en voortplantingspatroon waarden en levensovertuigingspatroon Er worden binnen deze opleidingsactiviteit vaardigheden aangeleerd met betrekking tot: hygiëne, voeding, uitscheiding, mobiliteit, ademhaling, temperatuur, circulatie, slaap/waakritme. Kennismaking en een gesprek starten met een patiënt. De patiënt laten vertellen. Je eigen mening geven over het gedrag van een ander. Het helpend gesprek.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
Toelichting:
De studenten kunnen verbanden leggen met elementen van verpleegkunde die in andere opleidingsactiviteiten worden uitgewerkt. De studenten kunnen de in de cursus aangeleerde algemene basisbeginselen toepassen op concrete niet complexe situaties De studenten kunnen de aangeleerde basisvaardigheden plaatsen onder de patronen van Gordon De studenten kunnen de door Nanda goedgekeurde diagnoses binnen dit referentiekader onderbrengen De student heeft kennis van volgende vaardigheden en kan deze uitvoeren rekening houdend met de basisprincipes van het verpleegkundig handelen. Vaardigheden met betrekking tot: zorgen met betrekking tot hygiëne, voeding, uitscheiding, mobiliteit, ademhaling, temperatuur, circulatie, slaap/waakritme De studenten kunnen de basiscommunicatieve vaardigheden herkennen en toepassen in eenvoudige beroepsgerelateerde situaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

syllabus opgemaakt door de lectoren. Basisverpleegkunde: Bohn,Stafleu, Van Loghum Houten 2006 niveau 5, derde druk!! Observatietechnieken: Skillslab-serie voor verpleegkundige beroepsvaardigheden, Bohn. Stafleu van Loghum Houten 2002. werkcahier niveau 4 Preventie van klachten van het bewegingsstelsel bij hulpverleners, handboek Matunentie UZ Gent, Academia Press 2005 Excellent verplegen: zakboek verpleegkundige diagnoses. Groningen: Wolters-Noordhoff.

C. Aanbevolen leermiddelen

CDrom verplaatsingstechnieken van IDEWE

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
09286020
Code:
09286020
Vakcoördinator:
Leentje Lauwers
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands