Theoretisch kader:
- Nadruk op de uitbouw van zorgcircuits en netwerken binnen GGZ (met hierbinnen de 'Therapeutische projecten' en het 'Transversaal overleg' als exponent) met vooral een versterking van de samenwerking met de eerste lijn
- Uitbouw van innovatieve zorgvormen, zorginhouden, ... vanuit het beleid (activiteitencentra, psychiatrische thuiszorg) en door het mogelijks voorzien van reconversie van financiële middelen
- Beleid geënt op doelgroepen (bv. bijkomend aanbod naar forensische kinderen en jongeren, personen met een verstandelijke beperking en psychische en/of ernstige gedragsproblemen, SGA, high en mid security geïnterneerden, ...)
- Meer en meer beleidsnadruk op preventie (bv. inzake suïcides, ...) en op verbetering van de algemene geestelijke gezondheid (bv. fit in je hoofdcampagne)
- Stijging van het aantal initiatieven om aan taboedoorbreking en destigmatisering van de GGZ te werken
- Vraag naar evidence-based handelen binnen de GGZ (met een knipoog naar het Trimbos-instituut)
- Streven naar een hogere toegankelijkheid van de GGZ (voor o.a. allochtonen) door o.a. delokalisatie van psychiatrische ziekenhuisbedden naar algemeen ziekenhuizen.
- Integrale kwaliteitszorg
Klinisch:
- interactie en gedrag op functioneel niveau
- communicatie
Student ontwerpt, plant, begeleidt, evalueert en herziet processen binnen de GGZ
o gebruikt menswetenschappelijke en ervaringsgerichte kennis
o voert preventieve en hulpverlenende interventies uit op een methodisch wijze
- Student functioneert als medewerker vanuit de missie, doelstellingen en het beleid van de
organisatie
o werkt multidisciplinair samen met vakgenoten, andere beroepsbeoefenaars en vrijwilligers en ontwikkelt professionele relaties met derden
o bevordert de kwaliteit van hulpverlening
- Student opereert kritisch beleidsmatig en denkt mee over beleidsdoelen en strategie op micro-, meso- en macroniveau
- Student denkt en handelt bewust ondernemend
- Student ontwikkelt en bevordert beroep van (gespecialiseerde) hulpverlener in de GGZ zowel de eigen professionaliteit, deze van anderen, als van het beroep van (gespecialiseerde) hulpverlener in de GGZ.
Dit gebeurt binnen een ethisch/juridisch kader
- een beperkt aantal hoorcolleges
- zelfstudieopdrachten en groepsmatige bespreking