Filosofie (2009-2010)

In de lessen filosofie wordt er aandacht besteed aan de filosofie als radicale verwondering, aan de wortels van de Westerse cultuur, de traditionele Griekse filosofie en het Joods-christelijke bestaansproject, de groei naar de moderniteit, het atheïsme, het romantisch pessimisme en klassenstrijd in de 19de eeuw en aan de 20ste eeuw (de mythe overwonnen) . Het behelst zowel een kennsimaking met filosofen en hun filosofische problemen en hoe ze die aanpakken als zelf leren filosoferen ( zelf leren nadenken om actuele situaties te duiden).

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
De student kan loskomen van de geschiedkundige situering van de filosofische denkmodellen om zo de huidige samenleving en leersituatie door kritische reflectie, denk- en redeneervaardigheden te duiden en vanzelfsprekendheden te ontkrachten.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Paepen Bart (2006). Filosofie. Onuitgegeven nota's bij een cursus voor het eerste jaar verpleegkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement gezondheidszorg Lier

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
07281080
Code:
07281080
Vakcoördinator:
Paul Oosterbosch
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands