Binnen 'zelfsturing' komen volgende aspecten aan bod:
- stilstaan bij het persoonlijk functioneren en zichzelf situeren t.a.v. de algemeen beroepsgerichte, de beroepsspecifieke en de algemene competenties voor de leraar Kleuteronderwijs
- Telkens een nieuwe procedure tot POP uitwerken waarin nieuwe werkpunten en acties worden gepland en geëvalueerd.
Binnen 'communicatieve vaardigheden' komen volgende aspecten aan bod:
- feedback krijgen
- feedback geven
- omgaan met conflicten
Denk- en redeneervaardigheden
- De student kan vanuit concrete ervaringen een kwaliteitsvolle redenering opbouwen waarbij hij oorzaken van (niet) lukken kan toeschrijven aan zichzelf of aan situationele en contextgebonden factoren.
Kritisch reflecteren
- De student kan een duidelijker besef krijgen van wat er gebeurde en daarbij verbanden leggen met zijn eigen kennis en opvattingen (subjectieve onderwijstheorie).
- De student kan een duidelijker besef krijgen van wat er gebeurde en daarbij verbanden leggen met je persoonlijke eigenschappen, zelfbeeld, zelfwaardegevoel en taakopvattingen (professioneel zelfverstaan).
Leiding geven
- De student kan op een constructieve manier initiëren, reguleren, begeleiden en evalueren.
Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen
- De student kan correct en adequaat schriftelijk en mondeling de eigen aanpak verantwoorden.
Ingesteldheid van levenslang leren
- De student kan op basis van een kritische reflectie op het eigen functioneren leerpunten identificeren en bijpassende acties ondernemen om deze leerpunten aan te pakken.
Teamgericht kunnen werken
- De student kan actief luisteren, op een correcte manier feedback geven en ontvangen, anderen motiveren en een eigen constructieve inbreng hebben en met respect voor de inbreng van anderen samenwerken.
Oplossingsgericht werken
- De student kan op een systematische manier (beroepsspecifieke) problemen analyseren om zo tot een passende oplossing te komen.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
- De student kan een beredeneerd, persoonlijk standpunt innemen t.o.v. beroepsspecifieke en maatschappelijke thema's.
Innovator en onderzoeker
- De student kan reflecteren over vorderingen wat betreft zijn competentieontwikkeling.
- De student kan komen tot aandachtspunten voor zijn toekomstig handelen en deze omzetten in een concrete aanpak.
- De student kan valide bewijsstukken verzamelen die het bereiken van een bepaald doel illusteren.
Lid van een schoolteam
- De student kan op een efficiënte en effectieve manier communiceren met de mentor en het schoolteam en afspraken maken en naleven.
- De student kan in dialoog met mentor/schoolteam reflecteren over het eigen pedagogisch en didactisch handelen en de feedback hierover integreren in het eigen handelen.
- De student kan met behulp van reflectie- en supervisiegesprekken zijn eigen onderwijsgedrag onder de loep nemen.
- De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met het schoolteam.
Partner van externen
- De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externen en waar mogelijk met onderwijsbetrokken initiatieven.
- De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met externe betrokkenen.
Lid van de onderwijsgemeenschap
- De student heeft een grondige kennis van de decretaal vastgelegde basiscompetenties en het beroepsprofiel van de leraar Kleuteronderwijs.
Peeters, E. (2009). Studiewijzer Zelfsturing en communicatieve vaardigheden. Onuitgegeven studiewijzer bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Peeters, E., Severeyns, A., Bogaerts, M., & Cornelis, A. (2009). Zelfsturing en persoonlijke ontwikkeling. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Peeters, E., Severeyns, A., Bogaerts, M., & Cornelis, A. (2009). Communicatieve vaardigheden. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
Vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
|
|
Mondeling examen (presentatie POP en portfolio + communicatieve vaardigheid) |
100
|
Mondeling examen (presentatie POP en portfolio + communicatieve vaardigheid) |
100
|
|
100% |
|
100% |
|
100% |
Er worden op regelmatige tijdstippen coachingsessies georganiseerd.