Muzikale vorming (2009-2010)

In het eerste jaar wordt gewerkt aan de muzikale basiskennis en vaardigheden. Dit omhelst :

- Ontwikkeling van de stem (= stemvorming) en aanleren van een nog zeer beperkt liedrepertoire voor de basisschool

- Ontwikkeling van instrumentaal spel als hulp bij de onderwijstaak

- Inzicht verwerven in de technische aspecten van muziek in functie van liedanalyse.(= muziektheorie) 

- Ritmische oefeningen in de maatsoorten 2/4, 3/4, 4/4 en 6/8.

- In de lessen didactiek komen volgende onderwerpen aan bod: opbouw van een les lied zingen, aanleren van anderstalige liederen, opbouw van lessen ritmische vorming, het eenvoudig aanwenden van eigen slagwerk en ritmische Orff instrumenten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
 

C1.1 De student kan de beginsituatie achterhalen.

C1.2 De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

C1.3 De student kan leerinhouden -ervaringen selecteren.

C1.4 De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

C1.5 De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

C1.6 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

C1.7 De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

C1.8 De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.

 

C3.1 De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt de recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.

C3.2 De student kan kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.

 

C4.1 De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

C4.4 De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

 

C10 De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en het cultureel-wetenschappelijke.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • cursus
  • Andere: Leerplan muzische vorming (muzikale opvoeding)

B. Verplichte leermiddelen

Eigen cursus van de docent en het Leerplan muzikale opvoeding voor de lagere school

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
10 Mondeling ex vaard muziek (instrum) 30 Mondeling ex vaard muziek (instrum + zingen) 40 Mondeling ex vaardigheden
20 Schriftelijk ex muz theorie 40 Schriftelijk ex Didactiek 60 Schriftelijk ex Didactiek+Theorie
In de loop van het schooljaar worden enkele monitoraten ingericht.
OA:
11260151
Code:
11260151
Vakcoördinator:
Kris Appeltans
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands