EHBO (2009-2010)

De inhouden van 'Eerste Hulp' zijn: zorgen voor veiligheid en evacuatie,vaststellen van bewustzijn en ademhaling, hulp van omstaanders inschakelen en alarmeren, bewusteloosheid en ademhalingsstilstand (CPR), verslikking, bloedingen ( met inbegrip van neusbloeding), brandwonden, pijn in de borst (hartaanval), motorische /gevoelsuitval, hoofd- en wervelletsels, wondverzorging (huidwonden, splinter, vreemd voorwerp, blaar), letsels aan het voortbewegingsstelsel, orale vergiftiging, psychosociale eerste hulp

De inhouden van 'Helper' zijn: zonneslag/hitteslag/hyperthermie, amputatie, tekenbeet, insectensteek, flauwte, hersenschudding, onderkoeling, diabetes, epilepsie, koortsstuipen, kortademigheid, hyperventilatie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Teamgericht kunnen werken      

De student kan efficiënt inteam opereren in noodsituaties.

Oplossingsgericht kunnen werken

De student kan methodisch een probleemsituatie analyseren en inzichten integreren om een zo adequaat mogelijk antwoord te geven op een probleemsituatie.

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid

De student kan een beredeneerd en ethisch standpunt innemen in diverse probleemsituaties.                                                                                           

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:

Opvoeder:

De student kan het fysiek en geestelijk welzijn van de leerlingen bevorderen.
De student kan inzichten en vaardigheden  in verband met de basisprincipes van eerste hulpverlening toepassen. Eveneens kan de student basisinterventies bij frequent voorkomende gezondheidsproblemen uitvoeren.

Organisator:

De student kan een stimulerende, werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid: d.w.z. de student kan, in een schoolcontext, onveilige stiuaties herkennen en zorgen voor veiligheid en evacuatie in noodsituaties.


Partner van externen:

De student kan, in noodsituaties in een schoolcontext, de hulp van omstaanders en van de hulpdiensten inschakelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Het Rode Kruis Vlaanderen, ( 2007) , Oefenboek Eerste Hulp: een praktijkgerichte oefengids

C. Aanbevolen leermiddelen

Het Rode Kruis Vlaanderen, (2007), Help! Eerste hulp voor iedereen

A. Types

  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

De opleiding is in grote mate studentgestuurd: er wordt vertrokken van de ervaringen en kennis van de studenten en de studenten bepalen in grote mate de inhoud van de extra oefensessies.
Er worden actieve werkvormen gehanteerd: practica, casussen, discussies en groepswerk. Zowel tijdens de opleiding als in de evaluatie wordt er, via foto's en uitgeschreven casussen,  gezocht naar authentieke situaties binnen een schoolcontext. Samen met medestudenten, verwerkt de student een gedeelte van de leerstof zelfstandig en presenteert dit aan de ganse groep.

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

Het examen bestaat uit een een mondeling examen met één of meerdere casussen, en een praktisch examen waarbij technieken, op een pop of op een volwassene,  moeten uitgevoerd worden.
Indien de student slaagt voor dit examen, behaalt hij het brevet Eerste Hulp en Helper van het Rode Kruis.

De student mag het examen overdoen tot hij geslaagd is.

1ste examenperiode

 

 

 

 

2de examenperiode

 

 

 

 

3de examenperiode

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

Mondeling, indiv

praktische proef ind.

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

Mondeling, indiv.

 praktische proef ind.

 

 

 

100%

 

 

 

 

Mondeling, indiv.

praktische proef ind.

 

 

 

 


Er worden oefenssies ingebouwd in de lessenreeks, waarbij de student de vaardigheden die hij nog niet onder de knie heeft, extra kan oefenen, onder begeleiding van de docent. De studenten begeleiden eveneens elkaar in de oefensessies in groep.
OA:
11269900
Code:
11269900
Vakcoördinator:
Lutgart De Bie
Semester:
1+2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands