Binnen het OA sociaal agogische basisvaardigheden wordt er aandacht besteed aan verschillende aspecten van het sociaal verpleegkundig handelen. Zo zal de student kennismaken met een methodiek voor sociaal verpleegkundig handelen, maar ook met de basisprincipes van schriftelijke communcatie en groepsdynamica.
Methodiek van het sociaal verpleegkundig handelen:
Je leert met behulp van de leerstof de grondbeginselen van het methodisch werken in het
maatschappelijk werk. Veel beroepen steunen op wat we noemen `methodisch werken'.
Grondkenmerken van dat methodisch werken zijn doelgerichtheid, planmatigheid, samenhang.
Het gaat in het methodisch werken vrijwel altijd om het doel-middelenparadigma. Dat wil
zeggen, er behoren doelen (te bereiken resultaten) te worden vastgesteld en vervolgens
worden middelen uitgezocht om die doelen te realiseren. Hulpverlenen kenmerkt zich door
een min of meer dwingende volgordelijkheid, een fasering. Deze fasen worden les per les
verdiept aan de hand van theorie en relevante casuistiek.
Schriftelijke communicatie: je leert hoe je op een correcte manier schriftelijk kan communiceren. Dit houdt in, lezersgericht en doelgericht schrijven. De structuur van een vergaderverslag, rapport en brief.
Groepsdynamica: tijdens dit werkcollege maken we kennis met het ontstaan van groepen en de positie die elk lid kan innemen. Daarnaast krijg je een inleiding rond vergaderen en leiderschap.
Baldewijns K. (2006) groepsdynamica, onuitgegeven cursus voor de studenten van het derde jaar verpleegkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier Van Gestel D. (2006) Methodiek maatschappelijk werk, onuitgegeven cursus voor de studenten van het derde jaar verpleegkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier Van Coillie J. (2006) Bij de tekst: Schrijfboek voor sociaal werkers. Mechelen: Wolters-Plantyn
Methodiek maatschappelijk werk en dienstverlening, een inleiding Eggen Bert, ea., Bohn
Stafleu Van Loghum, uitgave 2005