Sociaal agogische basisvaardigheden (2009-2010)

Binnen het OA sociaal agogische basisvaardigheden wordt er aandacht besteed aan verschillende aspecten van het sociaal verpleegkundig handelen. Zo zal de student kennismaken met een methodiek voor sociaal verpleegkundig handelen, maar ook met de basisprincipes van schriftelijke communcatie en groepsdynamica.

Methodiek van het sociaal verpleegkundig handelen:

Je leert met behulp van de leerstof de grondbeginselen van het methodisch werken in het
maatschappelijk werk. Veel beroepen steunen op wat we noemen `methodisch werken'.
Grondkenmerken van dat methodisch werken zijn doelgerichtheid, planmatigheid, samenhang.
Het gaat in het methodisch werken vrijwel altijd om het doel-middelenparadigma. Dat wil
zeggen, er behoren doelen (te bereiken resultaten) te worden vastgesteld en vervolgens
worden middelen uitgezocht om die doelen te realiseren. Hulpverlenen kenmerkt zich door
een min of meer dwingende volgordelijkheid, een fasering. Deze fasen worden les per les
verdiept aan de hand van theorie en relevante casuistiek.

Schriftelijke communicatie: je leert hoe je op een correcte manier schriftelijk kan communiceren. Dit houdt in, lezersgericht en doelgericht schrijven. De structuur van een vergaderverslag, rapport en brief.

 

Groepsdynamica: tijdens dit werkcollege maken we kennis met het ontstaan van groepen en de positie die elk lid kan innemen. Daarnaast krijg je een inleiding rond vergaderen en leiderschap.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC16 Medestudenten begeleiden.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Baldewijns K. (2006) groepsdynamica, onuitgegeven cursus voor de studenten van het derde jaar verpleegkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier Van Gestel D. (2006) Methodiek maatschappelijk werk, onuitgegeven cursus voor de studenten van het derde jaar verpleegkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier Van Coillie J. (2006) Bij de tekst: Schrijfboek voor sociaal werkers. Mechelen: Wolters-Plantyn

Methodiek maatschappelijk werk en dienstverlening, een inleiding Eggen Bert, ea., Bohn
Stafleu Van Loghum, uitgave 2005

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • aan de computer

B. Omschrijving

OA:
03295300
Code:
03295300
Vakcoördinator:
Karolien Baldewijns
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands