- onderdelen van CNC-machines met een aantal specifieke begrippen bij CNC;
- programmatie van een CNC-freesmachine met G- en M-codes, contourprogrammatie, cycli, puntenroosters;
- technologische aspecten bij het verspanen: beitelvorm, beitelmaterialen, bepalen van voeding, toerental, inzet afhankelijk van een aantal parameters, en dit voor draaien, frezen, boren, ruimen en draadtappen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
Toelichting:
De student kan zelfstandig en in overeenstemming met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en geplogenheden een kwaliteitsvolle redenering opbouwen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
- De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden;
- De student toetst de oplossing aan de praktijk en stuurt bij waar nodig.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC6 Het ontworpen product/systeem/dienst geschikt maken voor ingebruikneming.
- BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
Toelichting:
- De student kan technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar);
- De student kan normen raadplegen;
- De student kan materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid;
- De student kan een werkplanning voor het programmeren van een CNC-machine opstellen;
- De student kan een CNC-machine programmeren;
- De student kan een productieproces via CNC bewaken, beoordelen en bijsturen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: Catalogen gereedschappen
B. Verplichte leermiddelen
Wilfried Wuyts, 2006, Cursus CNC deel1 en 2 Wilfried Wuyts, 2008
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving