De inhoud omvat vooral vaardigheden op eigen niveau.:
De bewegingsvaardigheden omvatten:
De dansvaardigheden omvatten:
De dramatische vaardigheden omvatten:
Kritisch reflecteren :
· De student kan kritisch reflecteren over zijn eigen vaardigheden wat betreft drama, dans en beweging.
Projectmatig werken en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling:
· De student kan creatief omgaan met ideeën.
Teamgericht kunnen werken :
· De student kan een eigen inbreng hebben en kan met respect voor de inbreng van anderen in een team constructieve en creatieve oplossingen hebben.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
· De student kan een persoonlijke, expressieve houding en visie ontwikkelen in functie van zijn beroepsgerichte situatie als leraar.
· De student kan een gefundeerde persoonlijke visie op de waarde van dans, drama en beweging verwerven in het kleuteronderwijs en de maatschappij .
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
• De student kan individueel en in team ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen.
• De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit.De student kan door zijn optreden betrokkenheid creëren en de kleuters boeien door zijn expressief optreden met materialen
Als opvoeder:
• De student kan het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen.De student kan een voorbeeldfunctie uitoefenen voor de kleuters. De student kan via zijn expressiemogelijkheden tot een veelzijdige communicatie met de kleuters komen.
Als inhoudelijk expert;:
• De student kan de basiskennis beheersen van de leerinhouden over de vaardigheden uit de verschillende domeinen van drama, dans en beweging.
• De student kan de verworven kennis en vaardigheden van dans , drama en beweging aanwenden. De student kan zijn eigen creativiteit hanteren en optimaal gebruiken. De student kan zijn verworven expressievaardigheden integreren in het handelen van de klaspraktijk.
Als organisator :
• De student kan een spelklimaat bevorderen door zijn expressief optreden.
• De student kan een stimulerende, werkbare leef- en speelruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid. De student kan rekening houden met de beschikbare ruimte en deze ook efficiënt gebruiken.
Als cultuurparticipant:
• De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen en thema’s kritisch benaderen. De student heeft kennis van relevante informatiebronnen. De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen op de domeinen van drama, dans en beweging kritisch benaderen.
STUDIEMATERIAAL
Lodeweyckx, E. (2009). Studiewijzer: Drama, dans en beweging deel 1. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Leysen, G. (2009). Dans. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Lodeweyckx, E. (2009). Beweging. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Van der Straeten, E. (2009). Drama. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: muzikale opvoeding. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: dramatisch spel. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: muzisch taalgebruik. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1998). Deelleerplan muzische opvoeding: bewegingsexpresssie. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1998). Leerplan bewegingsopvoeding in de basisschool. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1999). Leerplan muzische opvoeding algemeen deel. Brussel: CRKLKO.
VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
Module : Dans , Drama, Beweging
Expressie: 15 % Beweging: 15% Drama : 15, Geïntegreerde praktische proef 55 %
Welke evaluatievormen ga je gebruiken en hoe zijn de punten verdeeld?
Bij de permanente evaluatie wordt rekening gehouden met aanwezigheid, attitude, toonmomenten in de les, stiptheid,.....
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
Vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
|
|
Beweging Praktische proef Permanente Evaluatie |
15 |
|
|
|
|
Drama Permanente Evalutie |
15
|
|
|
|
|
Dans Permanente evaluatie |
15 |
|
|
|
|
Geïntegreerde praktische proef |
55 |
Geïntegreerde praktische proef |
100 |
|
100% |
|
100% |
|
100% |
Begeleiding |
Bewegingsexpressie : 1 u coaching |
Bewegingsvaardigheden : 1 u coaching |
Dramatische vaardigheden : 1 u coaching |