Dans, drama, beweging deel 1 (2009-2010)

De inhoud omvat vooral vaardigheden op eigen niveau.:

De bewegingsvaardigheden omvatten:

  • vaardigheden in verband met globaal-dynamische coördinaties op de grond en in het water
  • vaardigheden in verband met oog-handcoördinaties
  • vaardigheden in het ontdekken van eigen bewegingsmogelijkheden

De dansvaardigheden omvatten:

  • het genuanceerd variëren met de elementen lichaam, ruimte, tijd en kracht.
  • het verwerven van inzichten in verband met je eigen bewegingsexpressie
  • het nuanceren en vergroten van je eigen bewegingsvocabulaire
  • bewust omgaan met een gezonde, uitgebalanceerde lichaamshouding
  • vertrouwen en durf opbouwen waardoor je je eigen bewegingsexpressie zowel individueel als in groep kan gebruiken

De dramatische vaardigheden omvatten:

  • vaardigheden in verband met présence
  • vaardigheden in verband met verbeelding
  • vaardigheden in verband met transformatie (personage, dier, voorwerp) 
  • vaardigheden in verband met improvisatie
  • vaardigheden in verband met ruimtegebruik
  • vaardigheden in verband met stemgebruik

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:

Kritisch reflecteren :

·        De student kan kritisch reflecteren over zijn eigen vaardigheden wat betreft drama, dans en beweging.

Projectmatig werken en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling:

·        De student kan creatief omgaan met ideeën.

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Teamgericht kunnen werken :

·        De student kan een eigen inbreng hebben en kan met respect voor de inbreng van anderen in een team constructieve en creatieve oplossingen hebben.

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid

·        De student kan een persoonlijke, expressieve houding en visie ontwikkelen in functie van zijn beroepsgerichte situatie als leraar.

·        De student kan een gefundeerde persoonlijke visie op de waarde van dans, drama en beweging verwerven in het kleuteronderwijs en de maatschappij .

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
• De student kan individueel en in team ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen.
• De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit.De student kan door zijn optreden betrokkenheid creëren en de kleuters boeien door zijn expressief optreden met materialen
Als opvoeder:
• De student kan het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen.De student kan een voorbeeldfunctie uitoefenen voor de kleuters. De student kan via zijn expressiemogelijkheden tot een veelzijdige communicatie met de kleuters komen.
Als inhoudelijk expert;:
• De student kan de basiskennis beheersen van de leerinhouden over de vaardigheden uit de verschillende domeinen van drama, dans en beweging.
• De student kan de verworven kennis en vaardigheden van dans , drama en beweging aanwenden. De student kan zijn eigen creativiteit hanteren en optimaal gebruiken. De student kan zijn verworven expressievaardigheden integreren in het handelen van de klaspraktijk. 

Als organisator :
• De student kan een spelklimaat bevorderen door zijn expressief optreden.
• De student kan een stimulerende, werkbare leef- en speelruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid. De student kan rekening houden met de beschikbare ruimte en deze ook efficiënt gebruiken.
Als cultuurparticipant:
• De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen en thema’s kritisch benaderen. De student heeft kennis van relevante informatiebronnen. De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen op de domeinen van drama, dans en beweging kritisch benaderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

STUDIEMATERIAAL

Lodeweyckx, E. (2009). Studiewijzer: Drama, dans en beweging deel 1. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar. 

Leysen, G. (2009). Dans. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Lodeweyckx, E. (2009). Beweging. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Van der Straeten, E. (2009). Drama. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

C. Aanbevolen leermiddelen

VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: muzikale opvoeding. Brussel: CRKLKO.

VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: dramatisch spel. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: muzisch taalgebruik. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1998). Deelleerplan muzische opvoeding: bewegingsexpresssie. Brussel: CRKLKO.

VVKBAO. (1998). Leerplan bewegingsopvoeding in de basisschool. Brussel: CRKLKO.

VVKBAO. (1999). Leerplan muzische opvoeding algemeen deel. Brussel: CRKLKO.


VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.


A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

Module : Dans , Drama, Beweging

Expressie: 15 % Beweging: 15% Drama : 15, Geïntegreerde praktische proef 55 %

Welke evaluatievormen ga je gebruiken en hoe zijn de punten verdeeld?

Bij de permanente evaluatie wordt rekening gehouden met aanwezigheid, attitude, toonmomenten in de les, stiptheid,.....

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

Vorm

vorm

%

vorm

%

 

 

 

 

 

 

 

 

Beweging Praktische proef Permanente Evaluatie

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drama

Permanente Evalutie

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dans

Permanente evaluatie

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geïntegreerde praktische proef

55

Geïntegreerde praktische proef

100

 

 

100%

  

 

100%

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begeleiding
Bewegingsexpressie : 1 u coaching
Bewegingsvaardigheden : 1 u coaching
Dramatische vaardigheden : 1 u coaching
OA:
11260080
Code:
11260080
Vakcoördinator:
Eddy Lodeweyckx
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands