De onderwijsactiviteit concentreert zich op twee zaken: een goede beheersing van de Nederlandse taal en communicatieve vaardigheden. Diverse aspecten van de mondelinge en schriftelijke taal- en stijlbeheersing komen aan bod.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Gegevens behandelen.
- C06 Communiceren.
- C07 Eigen gedrag aanpassen.
- C08 Kwaliteitsvol handelen.
Toelichting:
- De studenten kunnen efficiënte zakelijke brieven en memo's schrijven.
- De studenten hanteren zowel mondeling als schriftelijk een aangepaste stijl .
- De studenten gebruiken een correcte en verzorgde taal.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De cursus bouwt verder op de eindtermen van het secundair onderwijs.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- MOTTART, André en CASTELEYN, Jordi, 2006. Communiceren en techniek. Uitgeverij Academia Press, Gent.
- DE PEUTER, Dirk en NICOLAY, Karine, 2009. Communicatieve vaardigheden. Niet gepubliceerd cursusmateriaal.
- KATHOLIEKE HOGESCHOOL KEMPEN, 2006. KHKempen Stijlwijzer.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving