In de cursus ‘organische chemie – deel 3’ ga je dieper in op aspecten van de nucleofiele substitutie op een verzadigd koolstofatoom. Je leert de rol van het solvent begrijpen en leert hoe je C-O, C-N, C-S en C-C bindingen kan vormen. Je bestudeert ook de belangrijkste condensatiereacties en alfa-substitutieracties van carbonylverbindingen en je gaat dieper in op de stereochemie van substitutie en additiereacties. Een aantal aspecten en voorbeelden van homogene en heterogene katalytische reacties in zowel de organische synthese als in de industriële organische chemie worden besproken. Ten slotte wordt er nog aandacht besteed aan ‘Green Chemistry’.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
Toelichting:
- Je kan een aantal belangrijke nucleofiele substitutiereacties op verzadigde C-atomen, condensatiereacties en alfa-substituties op carbonylverbindingen uitwerken als de begin- of eindproducten en reactieomstandigheden gegeven zijn.
- Je kan de ruimtelijke bouw van een eindproduct dat geproduceerd wordt door een nucleofiele substitutie of een elektrofiele additie voorspellen.
- Je kent het verschil tussen homogene en heterogene katalysatoren en je kan een aantal belangrijke industriële voorbeelden hiervan geven.
- Je kan het reactieschema van een aantal belangrijke reacties in de petrochemie geven en/of interpreteren. Je kent ook een aantal andere belangrijke sectoren uit de industriële organische chemie.
- Je kan evalueren of een synthese van een organische stof gebeurt volgens een aantal principes van de 'Green Chemistry'
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
cursus
materiaal op WWW
Andere: Wetenschappelijke literatuur
materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Interne cursus organische chemie - deel 3 (Steven Vreysen), 2007
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
schriftelijk examen
mondeling examen
individuele taak
B. Omschrijving
De evaluatie gebeurt via een deels schriftelijk en een deels mondeling examen. Hierin wordt gepeild of je reactiemechanismen correct kan toepassen, of je inzicht hebt in de stereochemie van chemische reactie en of je inzicht hebt in belangrijke industriële processen voor de productie van basis chemicaliën.
Begeleiding
De lessen bestaan hoofdzakelijk uit hoorcolleges, waarin regelmatig oefeningen gemaakt worden.