In het vak voedingsleer komen de verschillende voedingsstoffen aan bod vertrekkende vanuit een indeling op basis van structuur. De cursus vangt aan met enkele algemene begrippen en een hoofdstuk over energie. Daarna worden alle voedingsstoffen afzonderlijk besproken met telkens : waar en in welke vorm ze voorkomen in de voeding, welke weg ze in ons lichaam afleggen, metabole omzettingen,functies, behoeften en oorzaken en gevolgen van een verkeerde dosering. De cursus wordt aangevuld met enkele niet-nutritieve stoffen zoals alcohol, bio-actieve stoffen, pre- en probiotica.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De voedings- en dieetkundige kan een gepast voedings- en dieetadvies opstellen om de gezondheid te behouden en bevorderen.
- C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
- Studenten weten waar en in welke vorm voedingsstoffen en bio-actieve stoffen terug te vinden zijn in de voeding
- Studenten hebben inzicht in de weg die de voedingsstoffen afleggen doorheen het menselijk lichaam m.a.w. kunnen vertering, stofwisseling en uitscheiding beschrijven vanuit basiskennis van anatomie en fysiologie
-Studenten kunnen wetenschappelijke informatie over voedingsstoffen, bio-actieve stoffen en energie in relatie brengen met het functioneren van de mens
- Studenten kunnen algemene behoeften aan energie en voedingsstoffen terugvinden, berekenen en interpreteren en van daaruit per voedingsstof algemene aanbevelingen doen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
basiskennis van anatomie en fysiologie uit het eerste semester is een voordeel voor voedingsleer
A. Type
- cursus
- Andere: Belgische voedingsaanbevelingen
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Van Loo Marleen. Voedingsleer, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 150 p Nubel,2009, Belgische voedingsmiddelentabel,Nubel, vijfde uitgave, 1 e druk, 92 p Voedingsaanbevelingen voor België,2009. FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu,
C. Aanbevolen leermiddelen
COELHO. (2009) . Zakwoordenboek der Geneeskunde. 29ste druk, Doetinchem, Elsevier Gezondheidszorg COELHO. (2009) . Zakwoordenboek der Geneeskunde. 29ste druk, Doetinchem, Elsevier Gezondheidszorg
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- open boek
B. Omschrijving
Een verdere concretisering van de competenties en evaluatiecriteria is terug te vinden in de cursus.
Het schriftelijk examen bestaat uit 2 delen.
Het eerste deel is een gesloten boek examen dat vooral kennis en inzicht toetst. Het bestaat voor 25 % van de punten uit multiple choice vragen en 50 % uit open vragen.
Dit wordt aangevuld met toepassingsvragen voor 25 % van de punten waarbij studenten opzoekings- en verwerkingsopdrachten krijgen m.b.t. voedingsaanbevelingen en voedselconsumptiegegevens. Voedingsaanbevelingen en tabellen met gegevens mogen hierbij gebruikt worden.