Business Intelligence (2009-2010)

Business Intelligence (o.a. OLAP, datawarehouses, datamarts, datamining, business performance management, scorecarding, dashboarding, executive information systems, content management, document management, …): status en actuele trends
Inzicht krijgen in Business Intelligence door het werken met twee tools: QlikView en Oracle. Bouwen van cubes, gebruik van de tool.

Overzicht en gebruik van Open Source BI.

 

Bedrijfsbezoeken.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Gegevens behandelen.
  • C02 Analyseren.
  • C03 Oplossingen uitwerken.
  • C05 Projectmatig werken.
  • C06 Communiceren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: specifieke software QlikView en Oracle

B. Verplichte leermiddelen

Toledo cursus
Software tools Qlikview en Oracle
Seminarienota's: volgens afspraak in les

Nota's bedrijfsbezoeken

C. Aanbevolen leermiddelen

Internet

Actuele topics datawarehousing en BI

A. Types

  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • peer assessment
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • projectwerk

B. Omschrijving

 

               

Kleinere taken: per les

 

 

Grotere taken:

 

 

•          QlikView toepassing voor een KMO (per vier)

 

 

•          Zelf OpenSource tool voorstellen en demonstreren

 

 

Aanwezigheid seminarie en bedrijfsbezoeken

 

 

 

 

ondersteuning docent en bedrijfsmensen bij de praktische opdrachten
OA:
02256911
Code:
02256911
Vakcoördinator:
Johan Smeuninx
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands