Wereldoriëntatie deel 4 (2009-2010)

In het tweede semester van 2 Balo ligt het hoofdaccent op het thematisch werken. De eindtermen, leerplannen, de visie en didactische principes zijn hierbij uitgangspunt. Exemplarisch worden thema's gekozen die de mogelijkheid bieden om zelfstandig en/of begeleid de nodige achtergronden te verwerven. De inhouden worden vertaald op niveau van de lagere school. Aangepaste werk- en organisatievormen, leermiddelen en evaluatie komen daarbij aan bod. De studenten krijgen kansen om vernieuwend te werken en contacten met externen te leggen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.1 beginsituatie achterhalen

1.2 doelstellingen kiezen en formuleren

1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren

1.4 leerinhouden -ervaringen structureren

1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep

1.8 observatie/evaluatie voorbreiden

1.9 observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie

1.12 omgaan met diversiteit van de groep

2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context

3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's

3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden

3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod

4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen

4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen

5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek

10.1 sociaal-politiek domein

10.2 sociaal economisch domein

10.3 levensbeschouwelijk domein

10.4 cultureel-esthetisch domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstig OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Wereldoriëntatie: Leerplan, VVKBaO

Wereldoriëntatie: Blik op veranderende praktijk, VVKBaO

Cursus van de lectoren

Wereldoriëntatie 4 Studiewijzer

Wereldorëntatie 4 Digitaal leerplatform Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

Wolters' Algemene Wereldatlas of Plantyn Algemene Wereldatlas

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk
  • Andere: leeruitstappen

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen
  • projectwerk

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
30 schriftelijk 30  schriftelijk

30

40

mondeling

permanente evaluatie

30

40

mondeling

taak

 

Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. 

 

Toelichting en verdere informatie zie studiewijzer

Student- en vraaggestuurde begeleiding bij het uitvoeren van de opdrachten, individueel of in groep.
OA:
11268120
Code:
11268120
Vakcoördinator:
Greet Cuyt
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands