Wettelijk kader van de wet op het welzijn, structuur en hiërarchische lijn
Gevaar en risico's: begrippen en mogelijke checklists
Arbeidshygiëne:
verlichting, klimaat, lawaai, trillingen, agentia op het werk
Ergonomie:
Hanteren van lasten, beeldschermwerk, RSI
Gezondheidstoezicht:
organisatie, soorten onderzoeken, technische prestaties
Psychosociale aspecten:
stress, pesten, osgw
Ongeval en ziekte: aangepast werk, ehbo, rampenmanagement, medicatie, aed
Doelstellingen
A. Algemene competenties
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
C13 Preventief zorgverlenen.
C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
handboek
cursus
audiovisueel materiaal
materiaal op leeromgeving
materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
discussieseminarie
projectwerk
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
Andere: casus voorbereiden + voordragen voor jury
B. Omschrijving
Begeleiding
10 uur procesbegeleiding door docent ter voorbereiding van casus.