Zelfsturing en actieonderzoek deel 2 (2009-2010)

In 2 Baso werkt de student het POP en de PF verdiepend uit. Hiervoor baseert hij zich op het concept van het professioneel zelfverstaan.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

De student kan -onder gedeeltelijke begeleiding- zicht krijgen op de eigen basiskennis en deskundigheid in het eigen inhoudelijke domein en indien nodig stappen zetten om deze te bevorderen. De student kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod.

De student kan met behulp van de in het eerste jaar aangebrachte reflectiemethode zijn eigen functioneren in de beroepspraktijk kritisch analyseren en bijsturen.

De student kan via uitwisseling van ervaringen en bevindingen met medestudenten zinvolle conclusies trekken voor zijn eigen leren in de opleiding en zijn functioneren in de beroepspraktijk.

De student kan op discete wijze omgaan met eigen ervaringen en met ervaringen en bevindingen die medestudenten aanbrengen.

De student kan dialogeren over het beroep van de leraar en diens plaats in de samenleving.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Cursus en studiewijzer.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Coaching door leerbegeleiders.
OA:
10256400
Code:
10256400
Vakcoördinator:
Evi Steurs
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands