Dit opleidingsonderdeel heeft tot doel de verschillende spectroscopische technieken (UV-VIS, FT-IR, NMR en MS) voor de structuurbepaling van organische verbindingen in detail te bespreken en de methodologie toe te lichten hoe de resultaten van deze analyses onderling moeten worden gecombineerd om de structuur van een organisch molecule te bepalen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
Toelichting:
De studenten kunnen het werkingsprincipe van de 4 verschillende spectroscopische technieken uitleggen en kunnen uit de verschillende spectra de structuur van organische moleculen bepalen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De studenten kennen de structuren van de voornaamste klasses organische verbindingen.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Interne cursus structuurbepaling (Steven Vreysen)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
Tijdens het hoorcollege wordt er ruim tijd besteed aan het correct leren interpreteren van verschillende spectra.
A. Types
B. Omschrijving
Het schriftelijk examen zal gequoteerd worden op 100 punten. 15 punten staan op de theorie, 35 punten staan op het correct oplossen van specifieke oefeningen op UV-VIS, IR, NMR of MS. 50 van de 100 punten staan op 2 gecombineerde oefeningen (elk 25 punten).
Tijdens de contacturen wordt de theorie ivm UV-VIS, IF, NMR en MS bondig uitgelegd. De klemtoon ligt op het interpreteren van spectra. Dit wordt dan ook uitvoerig ingeoefend tijdens de contacturen.