genetica (2009-2010)

1. Mendel
  • de wetten van Mendel
  • modificatie van de Mendeluitsplitsing
    • codominantie - incomplete dominantie
    • letale allelen
    • multipele allelen
    • genetische interacties
    • genexpressie en kansberekening
  • immunogenetica
  • stamboomanalyse
  • geslachtsgenetica
    • mechanismen voor de geslachtsbepaling
    • geslachtsgekoppelde kenmerken
    • geslachtsbeïnvloede kenmerken
    • geslachtsbeperkte kenmerken
2. Genkoppeling en genlocalisatie
  • recombinaties tussen gekoppelde genen
  • opstellen van een genenkaart
  • gebruik van genenkaarten
3. Populatiegenetica
  • Hardy-Weinberg evenwicht
  • krachten die het genetisch evenwicht beïnvloeden

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 07. Verantwoordelijkheid opnemen
  • 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
- De student verwerft inzicht in genetische processen en toepassingen biotechnologie. - De studenten zijn in staat om de theoretische kennis toe te passen in praktische voorbeelden. - Studenten verwerven een breder inzicht in verschillende genetische toepassingsmogelijkheden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Anorganische chemie Organische chemie Biochemie BioWetenschappen 1 en 2

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

genetica: oefeningen en opdrachten, Jos Van Thielen, 67 blz., 2008

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
03201780
Code:
03201780
Vakcoördinator:
Jos Van Thielen
Semester:
1
Studiepunten:
1,9
Onderwijstaal:
Nederlands