In het vak informatica worden uiteenlopende veelgebruikte toepassingen van informatica behandeld. We verdelen onze tijd over het leren omgaan met een tekstverwerker (Word) een spreadsheet (Excel) en een presentatieprogramma (Powerpoint). Indien noodzakelijk wordt het gebruik van internet, e-mail, Windows en verkenner nogmaals toegelicht.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
- C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
- C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
- C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Studenten kunnen in Verkenner mappen aanmaken, verwijderen en de naam wijzigen -Studenten kunnen in Verkenner bestanden kopiëren, knippen en plakken -Studenten zijn in staat een e-mail te lezen en te versturen met het KHK-mailsysteem -Studenten kennen de Toledo omgeving ttz kunnen documenten raadplegen en communiceren met studenten en docenten -Studenten kunnen in Word tekst eenvoudig opmaken en manipuleren, alinea's opmaken, pagina's instellen met inbegrip van eenvoudige kop- en voettekst -Studenten kunnen figuren en tabellen invoegen -Studenten kunnen eenvoudige tekeningen maken -Studenten kunnen een worddocument verdelen in secties, aangepaste pagina-instellingen maken, opmaakprofielen en sjablonen gebruiken. -Studenten kunnen tabellen en figuren benoemen met bijschriften en kruisverwijzingen gebruiken - Studenten kunnen een mailing verzorgen -Studenten kunnen met PowerPoint eenvoudige presentaties maken voorzien van verschillende dia indelingen, ontwerp sjablonen, hyperlinks en actieknoppen.
Studenten kunnen in Publisher eenvoudige posters, uitnodigingen en brochures aanmaken, eventueel door gebruik te maken van de verschillende sjablonen.
Studenten kunnen met behulp van Photoshop foto's comprimeren en bewerken.
Studenten kunnen met behulp van Dreamweaver een eenvoudige website maken waarbij gebruik gemaakt wordt van externe CSS-bladen. Ze kunnen de verschillende hyperlinks toevoegen, figuren invoegen, een bestand downloadbaar maken en een verzorgde lay-out aanmaken.
Studenten kunnen een bestand "zippen" en omzetten in .pdf-formaat.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: geen
Studenten bezitten de volgende competenties:geen
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
verplichte leermiddelen aangereikt via de digitale leeromgeving TOLEDO
C. Aanbevolen leermiddelen
Frans R., Office 2007, Word 1/3, 2007, Campinia Media, Geel, 199 p.
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- projectwerk
- schriftelijk examen
- open boek
- praktische proef
- aan de computer
- mondeling examen
B. Omschrijving
De leerstof Word wordt geëxamineerd via een schriftelijke opdracht. De overige leerstof wordt geëxamineerd via een projectwerk met mondelinge toelichting.
Studenten kunnen tijdens de contacturen de toepassingen inoefenen en vragen stellen. Via het leerplatform vinden ze extra oefeningen om alle leerstof te leren beheersen.