- activiteiten voorbereiden en begeleiden
- dag- en weekplanning uitwerken
- hoekverrijking
- thematische stage Sinterklaas
- thematische stage Kerstmis
- stage grootstedelijke context
- thematische stage bij de oudste kleuters
- thematische stage bij peuters
Kritisch reflecteren
- De student toont een kritische ingesteldheid tot nadenken over zijn/haar klaspraktijk ten aanzien van medestudenten, docenten en mentoren.
Leiding geven
- De student kan zichzelf ten aanzien van kleuters profileren als leid(st)er.
Teamgericht kunnen werken
- De student kan zich inschakelen in het hele schoolgebeuren, hierbij participeert hij/zij actief aan teamgerichte momenten (bv. speeltijden, vergaderingen).
Oplossingsgericht kunnen werken
- De student kan kritisch kijken naar zijn klaspraktijk en gaat gericht op zoek naar mogelijke oplossingen en acties door middel van observaties bij het aanbod en stagereflecties.
- De student kan de beginsituatie van de kinderen en de groep achterhalen
- De student kan doelstellingen kiezen en formuleren aangepast aan de leeftijd en specifieke noden van de kleutergroep
- De student kan leerinhouden en -ervaringen selecteren die betekenisvol zijn voor de kleutergroep
- De student kan leerinhouden en -ervaringen structureren en vertalen in een onderwijsaanbod dat geschikt is dat aangepast is de noden van de kleutergroep
- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
- De studdent kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen
- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit
- De student is in staat om een observatie voor te bereiden
- De student kan observeren met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie
- De student kan in overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.
- De student kan de leer- en ontwikkelingsprocessen adequaat begeleiden in het Standaardnederlands rekeninghoudend met het taalbeheersingsniveau van de kleuters
- De student is in staat om om te gaan met de diversiteit van de groep
- De student kan aan taalsensibilisering doen om bij te dragen aan het gevoelig maken van kleuters het openstaan voor talen
Opvoeder
- De student kan in overleg een positief leefklimaat creëren in de groep en op school
- De student is in staat om emancipatie de bevorderen bij kleuters
- De student kan de kleuters door attitudevorming voorbereiden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie
- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
- De student is in staat om adequaat om te gaan met sociaal-emotionele problemen en gedragsmoeilijkheden bij kleuters
- de student kan het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen.
Inhoudelijk expert
- De student kan de basiskennis beheersen van de leerinhouden en hij/zij kan recene ontwikkelingen opvolgen over inhouden en vaardigheden uit de leerdomeinen
- De student kan de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden aanwenden
Organisator
- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen
- De student kan een kindgericht dagverloop creëren dat past in een korte- en langetermijnplanning
- De student is in staat om administratieve taken op een correcte manier uit te voeren
- De student kan een stimulerende, werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid in de klas
Innovator - onderzoeker:
- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
- De student kan zijn eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen, dit aan de hand van observaties bij het aanbod en algemene stagereflecties.
Partner van ouders en verzorgers
- De student kan zich informeren over gegevens van de kinderen op school (bv. kindvolgsystemen) en kan her bovendien discreet mee omgaan
Lid van het schoolteam
- De student is in staat om mee te overleggen en samen te werken binnen het schoolteam
- De student kan binnen het team zich voegen bij het overleg over de taakverdeling, daarnaast is de student in staat om gemaakte afspraken na te leven
- De student kan in het Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam
Partner van externen:
- De student kan met hulp van collega’s contacten leggen, comuniceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
- De student kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.
Cultuurpartcipant
- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen en thema's kritisch benaderen
Je beschikt over een diploma Bachelor in Onderwijs.
- Inloopstage
- Voorbereidingsweek eerste thematische stage
- Eerste thematische stage: Sint, Kerstmis
- Meeloopstage en actieve stage grootstedelijke context
- Inloopstage oudste kleuters, stage oudste kleuters
- Inloopstage peuters, stage peuters
De beoordeling van stage is het resultaat van je prestaties tijdens stage-activiteiten doorheen het jaar. Indien je in dit onderdeel niet slaagt in de eerste zittijd, word je uitgesteld. Voor dit opleidingsonderdeel kan je niet herkansen in de tweede zittijd.
|
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
|
Vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
|
|
|
Permanente evaluatie |
100% |
|
|
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|
Binnen het opleidingsinstituut krijg je coaching bij het voorbereiden van je thema:
- Brainstormen over hoe het thema uitgewerkt kan worden.
- Coaching bij het uitwerken van het weekschema en dagplanningen.
- Coaching bij het uitwerken van lesvoorbereidingen ( deze kunnen nagekeken worden door de docenten).