Biomechanica (2009-2010)

In het eerste deel van de cursus biomechanica wordt de opgedane kennis uit het voorgaande jaar toegepast op een praktische analyse van de momentwerking in knie en enkel tijdens verschillende fasen van het gaan, en de analyse van een orthetische enkelscharnier. In het tweede deel wordt een doorgedreven analyse gemaakt van de menselijke stand en gang, met de mogelijke compensaties en orthetische of prothetische oplossingen. Tenslotte worden de gangafwijkingen met onder- en bovenbeenprothesen, met de daarbijhorende oorzaken en technische oplossingen in detail onderzocht.Via een zoekopdracht moeten studenten vanaf het begin van de cursus in kleine groepen een orthopedisch probleem, toestel of nieuwe ontwikkeling kritisch analyseren en hun bevindigen presenteren voor de ganse groep, waarbij een groepsdiscussie gevoerd wordt.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Studenten moeten uitgaande van hun biomechanische basiskennis verworven in het eerste jaar praktische en logische toepassingen kunnen maken op verschillende gewrichten van het menselijk lichaam, deze kunnen kaderen en kritisch beoordelen. Uitgaande van de analyse van afwijkingen en compensaties tijdens staan en gaan moeten zij specifieke functionele orthetische en prothetische interventies kunnen formuleren en motiveren. Specifieke gangafwijkingen moeten in verband gebracht kunnen worden met statiekgegevens, uitlijningsparameters, en functionele of anatomische deficiënties. Deze moeten gekaderd kunnen worden in een bredere multidisciplinaire aanpak en teamwork. Een correcte en professionele communicatie, zowel naar de andere disciplines als naar de cliënt toe, is daarbij essentieel.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Zelfstandig analyseren van complexe probleemsituaties moet de student toelaten zinvolle oplossingsstrategieën te ontwikkelen die complementair zijn aan andere therapeutische interventies die vanuit teamwerk gestuurd worden. Deze moeten gericht zijn op de definitie van een optimale orthopedisch technische interventie die de cliënt een maximum aan functiewinst en comfort verzekert.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De orthopedisch technoloog kan de patiënt en een bestaande orthopedische voorziening evalueren, de therapeutische waarde ervan inschatten en uit het gamma orthopedische voorzieningen een geargumenteerde en verantwoorde keuze maken.
  • C03 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze samenwerken en overleg plegen in een multidisciplinair team.
  • C05 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze meewerken aan toegepast wetenschappelijk onderzoek.
  • C06 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatie verzamelen en verwerken.
Toelichting:
Basiscompetenties: - studenten beheersen de techniek om de basisrandvoorwaarden voor het ontwerp van een artificieel scharnier op een realistische wiijze te berekenen. - studenten hebben inzicht in de mechanismen die spelen in het bewaren van een stabiele stand. - studenten hebben een grondig inzicht in de kinematica en kinetica van het menselijk gangpatroon, kunnen de mogelijke compensatiepatronen juist inschatten en technologische oplossingen formuleren. Extra competenties: - studenten kunnen een gegeven artificieel scharnier opmeten en in verband brengen met de ontwerpvereisten - studenten hebben een grondig inzicht in de gangafwijkingen bij onder- en bovenbeengeamputeerden, kunnen deze herkennen, en kunnen de juiste interventie voor het probleem formuleren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Inleiding tot de mechanica en de biomechanica, anatomie, fysiologie, bewegingsleer, elementen uit de pathologie basiskennis orthopedische technologie

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • Andere: demonstratie apparaten
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- Peeraer, L., 2005. Biomechanica. Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel, 80p.

C. Aanbevolen leermiddelen

Boeken beschikbaar in de mediatheek: Human walking (Williams and Wilkins 1994), Biomechancia van het spier-skeletstelsel (Snijders, Lemma 1995) Tijdschriften: Prosthetics and Orthotics International, Orthopädie Technic, Prosthetics and Orthotics www: ispo.ws, oandp

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

De hoorcolleges leggen de basis voor het denkkader in verband met orthopedische vraagstukken. Tijdens het groepswerk analyseren en presenteren de studenten een specifiek biomechanisch probleem. Tijdens een werkcollege wordt een specifiek orthopedisch apparaat geanalyseerd en zo nodig opgemeten in het atelier en/of het ganglaboratorium.

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Bij de evaluatie wordt de nadruk gelegd op de inzichterlijke aspecten
OA:
06022270
Code:
06022270
Vakcoördinator:
Louis Peeraer
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands