Werkcollege elektriciteit (2009-2010)

Via magnetisme wordt je wegwijs gemaakt hoe wisselspanning opgewekt wordt. Je leert vectordiagrammen hanteren. Dit is nodig om de schakelingen van weerstanden, spoelen en condensatoren in een wisselspanningsketen te begrijpen. Tenslotte wordt de meerfasige wisselstroom behandeld. In de laboratoria maak je lichtschakelingen in serie en parallel, meet je vermogens en leer je elektrische schemas lezen.,

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
BASIS - de student kan begrippen uit het magnetisme uitleggen ( veldlijnen, veldsterkte…..) - de student kan het ontstaan van wisselspanning uitleggen. Hij-zij kan het gedrag van een R,L ,C wisslestroomketen uitleggen aan de hand van vectordiagrammen. - de student kan de werking van meerfasige wisselstroom verklaren. - de student staat kritisch tegenover het bekomen resultaat van de oefeningen, - de student kan veilig werken in een elektrisch labo. EXTRA - de student kan de leerstof integreren in andere leergebieden zoals chemische technologie. Hij kan deze techniek toepassen in andere labo's (zoals labo chemische technologie)

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
werken volgens de veiligheidsnormen is in de prakticumlessen zeer belangrijk.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

fysica eerste jaar : elektriciteit (gelijkstroom)

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

G.Van Baelen elektriciteit -wisselspanning Niet gepubliceerde cursus KHK Geel H Baelus et al. Labo elektriciteit Niet gepubliceerde cursus KHK Geel

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Je volgt de theorie en praktijklessen in hetzelfde lokaal. Theorie en praktijk lopen constant door elkaar.

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De labozittingen krijgen een permanente beoordeling. De theorie wordt op een mondeling examen getoetst. Bij de permanente beoordeling wordt rekening gehouden met een reeks parameters en worden de beoogde competenties getoetst : - attituden : interesse, initiatief, verantwoordelijkheid, integratie, houding, veiligheid. - cognitieve vaardigheden : kritisch zijn tov de resultaten en het werk; begrijpen van de taak vooraleer gestart wordt met de praktijk; bewerken van de gegevens; mogelijk statistische verwerking van gegevens; analyseren van resultaten - informatie opzoeken ivm het onderwerp (vb gegevens in tabellen) - technische vaardigheden : omgang met apparatuur en software, planmatig werken - verslaggeving (laboschrift en verslag) : gestructureerdheid , correctheid van de gegevens en interpretaties, netheid, tijdstip wanneer het verslag wordt afgegeven. - verslaggeving : mondeling kunnen toelichten wat je doet en waarom dit op deze manier gebeurt Voor het theorieexamen is het belangrijk te studeren met inzicht. Geheugenwerk dient beperkt te worden tot een minimum. Afleidingen van formules dienen wel gekend te zijn. zowel tijdens de theorielessen als tijdens de praktica kan er bijkomende uitleg gevraagd worden.
OA:
06020661
Code:
06020661
Vakcoördinator:
Guy Van Baelen
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands