In dit opleidingsonderdeel verwerft de student de vakkennis, vaardigheden en attitudes die hij nodig heeft om Frans in de lagere school te onderwijzen.
Volgende onderdelen komen aan bod:
- de basisgrammatica van de lagere school, met beperkte uitdieping:
le verbe; l'article; les adjectifs qualificatifs; le substantif (genre, féminin, pluriel); la négation; la question; l'adverbe; les possessifs; les démonstratifs; les prépositions; "tout"; les pronoms personnels; les numéraux
- de basiswoordenschat van de lagere school:
de woordenschat van het leerplan taalopvoeding Frans
- specifieke kenmerken van de Franse uitspraak en intonatie
- actuele teksten met beperkte woordenschatuitbreiding
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
op het vlak van grammatica:
- de basisgrammatica van de lagere school grondig te beheersen
- deze grammatica in beperkte mate uit te diepen
- deze grammatica goed te structureren, leerinhouden en oefeningen te selecteren, met het oog op de klaspraktijk
op het vlak van woordenschat:
- de basiswoordenschat van de lagere school grondig te beheersen
- deze woordenschat goed aan te brengen, met aandacht voor de verschillen met de moedertaal, voor de uitspraak, voor de moeilijkheden wat betreft de spelling.
op het vlak van de vaardigheden:
- korte actuele Franstalige teksten te lezen en na te vertellen, hierover vragen te stellen en op te lossen (hier werkt de student ook aan zijn competentie als cultuurparticipant)
- mondelinge taalvaardigheid in te oefenen, met aandacht voor de juiste uitspraak en intonatie
- zijn basiswoordenschat uit te breiden
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- elementaire kennis van woordenschat en grammatica, zoals de student die verworven heeft in het secundair onderwijs
- enige vertrouwdheid met het oefenen in de vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken) in de vreemde taal
A. Type
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- handboek
- materiaal op WWW
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
- handboeken: zie boekenlijst
- electronische leeromgeving Toledo: volledige grammatica (zelfstudie), voorzien van extra grammatica-oefeningen met correctiesleutel
- actuele artikels en teksten
- collegenotities
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
De student studeert een groot deel (vocabulaire, grammaire, uitspraak) zelfstandig ahv de leerpaden op Toledo. In de les worden er extra synthese-oefeningen gemaakt, zodat hij uitleg kan vragen en kan controleren of hij de leerstof begrepen heeft. De teksten worden in de les behandeld.
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
1e examenperiode
|
2e examenperiode
|
3e examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
100
|
S + M
|
100
|
S + M
|
Monitoraten: docent-en studentgestuurd