Frans (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel verwerft de student de vakkennis, vaardigheden en attitudes die hij nodig heeft om Frans in de lagere school te onderwijzen. Volgende onderdelen komen aan bod: - de basisgrammatica van de lagere school, met beperkte uitdieping: le verbe; l'article; les adjectifs qualificatifs; le substantif (genre, féminin, pluriel); la négation; la question; l'adverbe; les possessifs; les démonstratifs; les prépositions; "tout"; les pronoms personnels; les numéraux - de basiswoordenschat van de lagere school: de woordenschat van het leerplan taalopvoeding Frans - specifieke kenmerken van de Franse uitspraak en intonatie - actuele teksten met beperkte woordenschatuitbreiding

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om: op het vlak van grammatica: - de basisgrammatica van de lagere school grondig te beheersen - deze grammatica in beperkte mate uit te diepen - deze grammatica goed te structureren, leerinhouden en oefeningen te selecteren, met het oog op de klaspraktijk op het vlak van woordenschat: - de basiswoordenschat van de lagere school grondig te beheersen - deze woordenschat goed aan te brengen, met aandacht voor de verschillen met de moedertaal, voor de uitspraak, voor de moeilijkheden wat betreft de spelling. op het vlak van de vaardigheden: - korte actuele Franstalige teksten te lezen en na te vertellen, hierover vragen te stellen en op te lossen (hier werkt de student ook aan zijn competentie als cultuurparticipant) - mondelinge taalvaardigheid in te oefenen, met aandacht voor de juiste uitspraak en intonatie - zijn basiswoordenschat uit te breiden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- elementaire kennis van woordenschat en grammatica, zoals de student die verworven heeft in het secundair onderwijs - enige vertrouwdheid met het oefenen in de vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken) in de vreemde taal

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • materiaal op WWW
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- handboeken: zie boekenlijst - electronische leeromgeving Toledo: volledige grammatica (zelfstudie), voorzien van extra grammatica-oefeningen met correctiesleutel - actuele artikels en teksten - collegenotities

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

De student studeert een groot deel (vocabulaire, grammaire, uitspraak) zelfstandig ahv de leerpaden op Toledo. In de les worden er extra synthese-oefeningen gemaakt, zodat hij uitleg kan vragen en kan controleren of hij de leerstof begrepen heeft. De teksten worden in de les behandeld.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1e examenperiode

 

2e examenperiode

 

3e examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

 

 

100

 

S + M

 

100

 

S + M

 

Monitoraten: docent-en studentgestuurd
OA:
11267670
Code:
11267670
Vakcoördinator:
Birgit Van De Mieroop
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Frans