Thermochemie: energieuitwisselingen bij chemische reacties, exotherm en endotherm
Chemische kinetica: reactiesnelheid, botsingstheorie, invloed van de concentratie, de druk, de temperatuur en een katalysator
Chemisch evenwicht: de evenwichtsconstante, verband evenwichtsconstante – snelheidsconstanten, opbrengst van een evenwichtsreactie, principe van Le Chatelier
Zuur-base evenwichten: zuren en base, zuur- en base-constanten, het ionenproduct van water, zuurtegraad en basegraad van een oplossing, berekening van de pH van waterige oplossingen, hydrolyse van zouten, bufferoplossingen, titratie van zuren
Veiligheid in het labo: signalering, gevaarlijke stoffen, chemiekaarten, laboreglement
Bunsenbrander: aardgas, verbranding, reacties, proeven, waarneming
Afleesnauwkeurigheid van labomateriaal: vereenvoudigde foutentheorie, glaswerk, balans, thermometer
Dichtheidsbepalingen: picnometrie, ijking, meten en berekenen
Molecuulmassa van zuurstof: reactievergelijking, algemene gaswet, uitvoering
Hydraatwaterbepaling: stoechiometrie, uitvoering
Redoxreacties
Reactiesnelheid: concentratie, verdelingstoestand, temperatuur, katalysator
Chemische reacties: indicatoren, zuurtegraad, gassen, aantonen van gevormde producten
Oplossingen en verdunningen: molariteit, gewichtsprocent, volumeprocent, dichtheid, berekening en bereiding
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- AB2 - Technisch, technologisch vaardig zijn - Men heeft kennis over en kan werken met de machines, installaties en technieken die men hedentendage binnen het werkveld gebruikt.
Toelichting:
De studenten krijgen inzicht in de soorten chemische reakties en de faktoren die deze kunnen beïnvloeden.
De studenten leren redeneren en rekenen in de scheikunde, onder andere over de volgende onderwerpen:
- energetische berekeningen bij reakties
- chemische kinetica, chemisch evenwicht, zuur
- basekonstanten, oplosbaarheid, redoxreakties,elektrodepotentiaal
De studenten leren veilig werken in een chemisch labo: omgaan met producten en instrumenten.
De studenten leren eenvoudige analyses uitvoeren.
De studenten leren enkele basistechnieken aan: wegen, meten, titreren, berekenen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen doorgenomen: Anorganische chemie deel 1 eerste semester
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Ver Berne Alfons, 2006, Anorganische chemie 2, Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel, 60p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving