Fysica deel 4 (2009-2010)

- warmteleer deel 2
- elektromagnetisme
- didactiek: evaluatie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

 inhoudelijk expert:
- De student beheerst de inhoud grondig.
- De student verwerft een algemene wetenschappelijke vorming als ruggensteun voor de te onderwijzen leerstof.
- De student kan wetenschappelijke modellen, principes en wetten verantwoord interpreteren.
- De student gebruikt consequent de wetenschappelijke onderzoeksmethode.
- De student kan de computer gebruiken om simulaties didactisch te integreren.
- De student kan fysica linken aan de leefwereld.
- De student is op de hoogte van recente maatschappelijke ontwikkelingen in zijn vakgebied.
- De student kan een degelijke toets opstellen

Organisator:
- De student kan vlot experimenten uitvoeren, gericht op de te onderwijzen leerstof.
- De student gebruikt de pc voor een aantal experimenten.
- De student kan de resultaten van practica verwerken in een verslag.
- De student kan een gedeelte van de leerstof zelfstandig verwerken.
- De student kan de didactische infrastructuur (vaklokaal, labo-apparatuur, veiligheidsvoorzieningen) beheren en technisch onderhouden.
- De student kan zelfstandig werk (BZL, practica, oefeningen) begeleiden.

  •  - De student kent en integreert de mogelijkheden van ICT.

    Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

  • De student kan een geschikte evaluatievorm kiezen voor alle leerstofonderdelen.

     

     

    De student kan toetsen en examens opstellen.

     

     

    De student kan toetsen en examens objectief beoordelen.

     

     

    De student kan op een gepaste manier omgaan met vragen van leerlingen.

     

     

     Innovator/onderzoeker: 

    De student kan fysica op een creatieve manier onderwijzen aan leerlingen en blijft gedurende zijn hele carrière op zoek naar actueel, aantrekkelijk studiemateriaal.

      

  •  

     

     

     

     

  • A. Volgtijdelijkheid

    B. Competenties

    - eindtermen fysica secundair onderwijs
    - competenties OA Fysica deel 1/2/3

    A. Type

    • handboek
    • Andere: notities door student; Materiaal vaklokaal fysica

    B. Verplichte leermiddelen

    Handboeken:

  • Carpreau, M-C., Depover, A., Herreman, W., Merlin, N., Vandekerckhove, A. (2007). Fysica Vandaag 4.2: Krachten, Fluïda, Warmte. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. Bijgestuurd leerplan 2006, inclusief cd-rom, 232 blz, ISBN 9789028944022.
  • Depover, A., Herreman, W., Vandekerckhove, A. Claeys, E., Defever, F., Ghyselen, D., Merlin, N., Ottevaere, L., Vandenbussche, K. (2004). Fysica Vandaag 5.2: Elektriciteit, Elektromagnetisme, Radioactiviteit. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans. Inclusief cd-rom, 246 blz, ISBN 9789028933880.

    Vaklokaal fysica: materiaal voor practica, demonstraties, computers.

    Notities door student

    C. Aanbevolen leermiddelen

    Bibliotheek/vakbibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften.

    A. Types

    • hoorcollege
    • begeleide zelfstudie
    • labo en werkcollege

    B. Omschrijving

    A. Types

    • permanente evaluatie
    • Andere: schriftelijk examen met mondelinge toelichting

    B. Omschrijving

     

    2de examenperiode 3de examenperiode
    % vorm % vorm
    80 % Schriftelijk examen met mondelinge toelichting 80 % Schriftelijk examen met mondelinge toelichting
    20% Permanente evaluatie  20% Permanente evaluatie
     

    De punten van de permanente evaluatie van de 2de examenperiode blijven behouden in de 3de examenperiode.

    - tijdens de lessen
    - monitoraten

  • OA:
    11269400
    Code:
    11269400
    Vakcoördinator:
    Marleen Petit
    Semester:
    2
    Studiepunten:
    5
    Onderwijstaal:
    Nederlands