Deel 1: Agogische vaardigheden
- Communicatievoorwaarden
- De relatie met jezelf: ik - ik
- De relatie met een ander: ik – jij/groep
- Non-verbale communicatie met aanzet tot klashouden
- Feedback en assertiviteit
- Gespreksvaardigheden
Deel 2: Oriëntatie op opvoeden
- subjectief concept
- wijzen van opvoeden
- een kind in zijn context: gezinsopvoeding, opvoeding in de klas, vrienden en leeftijdsgenoten
A. Algemene competenties
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
Toelichting:
De student is bereid om zijn eigenheid te ontdekken en te waarderen: zijn subjectief concept, zijn behoeften, gevoelens en waarden en van de impact hiervan op anderen. Verder is hij/zij bereid de eigenheid van anderen te respecteren en een positieve en integere houding te tonen in teamwerk met medestudenten en begeleiders. De student is zich bewust van een goede relatie tussen alle betrokken partijen van de opvoedingsdriehoek school-kind-ouders.
De student kan relationeel vaardig omgaan met meerderen, gelijken en kinderen.
De student kan een positief, gestructureerd en veilig leer- en leefklimaat realiseren dat gekenmerkt wordt door welbevinden en vertrouwen, beschikbaarheid van de leerkracht, positieve verwachtingen t.o.v. de leerlingen en een sfeer van verbondenheid tussen de leerlingen. De student is er zich van bewust dat hij ten aller tijde een voorbeeldfunctie heeft voor leerlingen van de basisschool.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen voorkennis vereist.
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- Andere:
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Materiaal op Toledo
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- individuele taak
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
45 |
Individuele opdrachten |
45 |
Individuele opdrachten |
|
|
45 |
Schriftelijk examen |
45 |
Schriftelijk examen |
|
|
10 |
Praktische proef |
10 |
Praktische proef |
|
|
|
|
|
|
5 WIN-toetsen na vragen door studenten
Tussentijdse bijsturing bij taken op vraag van de student
Voorbeeld van goede en slechte taak via Toledo
Feedback tijdens de lessen