Algemene ergotherapie (2009-2010)

Het vak is een kennismaking met het ergotherapeutisch handelen binnen de vier voornaamste werkgebieden, namelijk de geriatrie, fysische revalidatie, psychiatrie en ontwikkelingsstoornissen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliĆ«nt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
Toelichting:
- De studenten kunnen de samenhang herkennen van ergotherapeutische interventies binnen de vier voornaamste werkgebieden,fysische revalidatie,psychiatrie,ontwikkelingsstoornissen en geriatrie - De studenten kunnen een globale schets geven van :de werkterreinen,de taakgebieden,de historiek en de actuele tendensen binnen het beroep - De studenten kunnen het ergotherapeutisch handelen omschrijven als een cyclisch proces - De studenten kunnen ergotherapeutische modellen omschrijven en toepassen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

geen

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Mark Steensels, ergotherapie algemene, niet gepubliceerde cursus

'Grondslagen van de ergotherapie'

Astrid Kinébanian

Mieke Le Granse

Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen 2006

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

De theoretische kennis wordt getoetst aan de hand van kennisvragen en van toepassingsvragen.
OA:
06022160
Code:
06022160
Vakcoördinator:
Veerle Van Loy
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands