Intervisie (2009-2010)

Intervisie is een methodiek om professionele deskundigheid te bevorderen waarbij cursisten beroep doen op medecursisten om mee te denken over persoons- en functiegebonden vraagstukken en knelpunten uit de eigen werksituatie. Het gaat om leren van en aan elkaar. Er worden 2 inleidende sessies voorzien waarbij enerzijds doelen en methodiek van intervisie duidelijk worden gemaakt en linken worden gelegd met de leercyclus en anderzijds de kernkwadranten van Offman aan bod komen. Naast deze inleidende sessies komen de cursisten bij elkaar waarbij steeds 2 cursisten per sessie hun inbreng doen en de anderen de inbrenger coachen zodat de inbrenger zicht krijgt op zijn professionele handelen en dit handelen eventueel kan bijsturen.

 

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:

 

 

3.    Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau

 

3.1.        Ruime coachingsvaardigheden ontwikkelen en collegiale ondersteuning bieden

 

 

 

5.    Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnen

 

5.2.        Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

‘He, ik daar?’  D. Offman

 

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: Verslaggeving intervisie
  • peer assessment

B. Omschrijving

Cursisten brengen elk 2 keer een werkzorg in (als inbrenger) en schrijven van elke sessie een reflectie-verslag. Daarnaast is er telkens 1 cursist in de groep die het groepsverslag schrijft en post op de leeromgeving. Het eindverslag is een individueel verslag. Daarnaast bekijkt de groep samen of de doelen die werden vooropgesteld zijn bereikt (groepsverslag) en wordt via peer-assessment feedback gegeven op elkaars deelname.  Er komt een eindgesprek met de begeleider en de intervisiegroep.

 

Er is de mogelijkheid om tijdens de intervisie feedback te vragen op de ingediende verslagen. Daarnaast kunnen cursisten ook beroep doen op de begeleider om (een deel) van een intervisiesessie bij te wonen (als supervisor) om de methodiek van intervisie op te volgen en duidelijker te maken, indien nodig.

 

OA:
10257860
Code:
10257860
Vakcoördinator:
Ellen Stoffels
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands