Natuurtechniek bouwt in een eerste deel verder op natuurbehoud- en ontwikkeling. De ecotopen heide en bos worden net zoals in natuurbehoud- en ontwikkeling uitgediept. Vervolgens wordt de basis gelegd voor het opstellen van een beheerplan. Aan de hand van praktische opdrachten wordt kennis gemaakt met de verschillende digitale kaartbronnen als 'literatuurstudiemateriaal' voor een beheerplan. Tenslotte wordt voor de verschillende faunagroepen aangegeven waar welke info te vinden is en hoe deze info kan gebruikt worden.
In een tweede deel wordt de juridische en beleidsmatige context van natuur- en bosgebieden uit de doeken gedaan.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving