Pedagogisch-didactische vorming deel 1 (2009-2010)

Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende inhouden: - Het lagere schoolkind: een eerste verkenning - Observeren  - Didactisch model - Leerprocessen - Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren - Introductie in het onderwijslandschap in Vlaanderen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

De student kan de beginsituatie van leerlingen achterhalen .-doelstellingen kiezen en formuleren.-leerinhouden selecteren -leerinhouden structureren -gepaste werk-en groeperingsvormen bepalen -leermiddelen kiezen -observatie en evaluatie voorbereiden.-een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen -emancipatie bevorderen -een stimulerende en werkbare klasruimte creëren , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen -kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen voorkennis vereist

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften, Onderwijs

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursussen van de docenten:

- Kennis maken met kinderen in de lagere school

- Observeren

- Een bril om naar onderwijs te kijken:  het didactisch model

- Leren

- Ervaringsgericht onderwijs

Brochure: Onderwijs in Vlaanderen: Een brede kijk op het Vlaamse onderwijslandschap, 2008 (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs)

C. Aanbevolen leermiddelen

Pedagogisch-didactische artikels

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

Er worden meerdere werkvormen gebruikt tijdens de hoor- en werkcolleges zoals groepswerk, BZL, partnerwerk enz.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

20% behalen de studenten door individueel een paper te maken, waarbij ze een onderwijskundig onderwerp linken aan de cursus. Er staat 80% op het schriftelijk examen in januari.

De student wordt begeleid door de lesgevende docent.

De student wordt begeleid bij het maken van zijn taken die voor 20 % meetellen (voorbeeldopdracht tijdens de les, feedback op eerste taak, ...)

OA:
10255170
Code:
10255170
Vakcoördinator:
Carin Smolderen
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands