Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende inhouden: - Het lagere schoolkind: een eerste verkenning - Observeren - Didactisch model - Leerprocessen - Ervaringsgericht werken en betrokkenheidverhogende factoren - Introductie in het onderwijslandschap in Vlaanderen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan de beginsituatie van leerlingen achterhalen .-doelstellingen kiezen en formuleren.-leerinhouden selecteren -leerinhouden structureren -gepaste werk-en groeperingsvormen bepalen -leermiddelen kiezen -observatie en evaluatie voorbereiden.-een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen -emancipatie bevorderen -een stimulerende en werkbare klasruimte creëren , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen -kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen voorkennis vereist
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften, Onderwijs
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursussen van de docenten:
- Kennis maken met kinderen in de lagere school
- Observeren
- Een bril om naar onderwijs te kijken: het didactisch model
- Leren
- Ervaringsgericht onderwijs
Brochure: Onderwijs in Vlaanderen: Een brede kijk op het Vlaamse onderwijslandschap, 2008 (Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs)
C. Aanbevolen leermiddelen
Pedagogisch-didactische artikels
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Er worden meerdere werkvormen gebruikt tijdens de hoor- en werkcolleges zoals groepswerk, BZL, partnerwerk enz.
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
20% behalen de studenten door individueel een paper te maken, waarbij ze een onderwijskundig onderwerp linken aan de cursus. Er staat 80% op het schriftelijk examen in januari.
De student wordt begeleid door de lesgevende docent.
De student wordt begeleid bij het maken van zijn taken die voor 20 % meetellen (voorbeeldopdracht tijdens de les, feedback op eerste taak, ...)