Agogische vaardigheid deel 1 (2009-2010)

Observeren, waarnemen en interpreteren

Relationeel taalgebruik

Omgaan met en geven van feedback

Lichaamstaal

Bejegeningscirkel

Axenroos

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: De student kan gericht observeren.

Inhoudelijk expert: De student beheerst agogische kaders en theorieën en past deze toe in verschillende situaties.

Lid van een schoolteam: De student kan werken aan een positieve sfeer door communicatieve vaardigheden te integreren.

Partner van ouders en verzorgers: De student kan discreet omgaan met gegevens van de lerenden.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Petit, A. en Van Audenrode, R. (2006), Persoonlijk en professioneel ontmoeten. Een theorie over relationele en communicatieve vaardigheden. Antwerpen-Apeldoorn: Garant

 

 

 

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • discussieseminarie
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

Tweede examenperiode:

mondeling examen (100%)

 

Derde examenperiode:

mondeling examen (100%)

OA:
10255430
Code:
10255430
Vakcoördinator:
Danielle Schuurmans
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands