De student leert tijdens het derde jaar de moderne media in te passen in zijn lessen Frans. Hij breidt zijn kennis en vaardigheden uit, vooral in de didactiek van de schrijf- en luistervaardigheid. Hij maakt kennis met de literatuur van de 17de, 18de, 19de eeuw. Hij leest eveneens recente of eigentijdse werken of uittreksels ervan. Hij reflecteert over zijn didactisch/pedagogisch optreden vanuit kennis van het Franse onderwijssysteem. Hij bestudeert de Francophonie. Hij breidt zijn kennis van grammatica en wordenschat uit en verdiept ze.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C02 Opvoeder.
C03 Inhoudelijk expert.
C05 Innovator-onderzoeker.
C07 Lid van schoolteam.
C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
- z'n kennis ( woordenschat, grammatica en cultuur) zelfstandig verder uit te breiden en te verdiepen
- informatie op te zoeken en kritisch te verwerken via vakliteratuur
Als cultuurparticipant:
- toont hij interesse voor de Franstalige cultuur en literatuur
- kan hij zelfstandig informatie opzoeken ivm de landen van de Francophonie en de rol van de Franse taal in deze gebieden, en kan hij die informatie op treffelijke wijze communiceren aan z'n medestudenten
- volgt hij de actualiteit op en kan hij hierover een kritisch standpunt innemen
Als opvoeder:
- wekt de student interesse op bij zijn leerlingen voor diversiteit van culturen
- zorgt hij er voor dat leerlingen succeservaringen beleven bij het leren van een vreemde taal
- creëert hij een rijke leeromgeving
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- stelt hij een synthesetoets op die beantwoordt aan de principes van het vreemdetalenonderwijs - is hij in staat om gedifferentieerd te werken
- integreert hij nieuwe media, didactische speltechtnieken en het Franse lied in z'n lessen
Als innovator:
- kan hij kritisch reflecteren
- geeft hij blijk van een ingesteldheid tot levenslang leren
Als lid van een schoolteam:
- kan hij afspraken maken en houdt hij zich er aan ( o.a. groepswerk)
- kan hij leiding geven en teamgericht werken
Als lid van een onderwijsgemeenschap:
- weet hij waar hij informatie kan vinden over onderwijs - volgt hij de onderwijsactualiteit op
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
handboek
cursus
materiaal op leeromgeving
materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
-onuitgegeven cursus Grammaire
-onuitgegeven cursus Vakdidactiek
-onuitgegeven cursus Littérature
-De Spiegeleer e.a., Grammaire 2000, Plantyn
-De Spiegeleer e.a., Exercices 2000, Plantyn
-De Spiegeleer, Vocabulaire 2000, Plantyn
-Desmet e.a., Vocabulaire 2000: exercices, tome B, Plantyn
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
groepswerk
begeleide zelfstudie
elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
schriftelijk examen
mondeling examen
permanente evaluatie
B. Omschrijving
M/S: 90 %
PE: 10 %
Begeleiding
-extra informatie en oefeningen op elektronisch leerplatform
-reflectiemomenten tijdens of na de lessen