- Fabricage en studie van de MOS transistor
- Combinatorische MOS poorten
- Sequentiële MOS logische schakelingen
- Dynamische logische schakelingen
- Low power CMOS logische schakelingen
- BiCMOS
- Chip input en output schakelingen
- VLSI design methodologieën
- Design for manufacturing
- CMOS subsystem design: datapad operators: adders, counter, multiplier
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
Toelichting:
- de nieuwste technieken worden aangehaald
- de student moet kunnen aanhalen wat de voor- en nadelen van de verschillende schakelingen zijn.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
- 08. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student kent de basisbegrippen van digitaal CMOS ontwerpen. Hij kent de voor- en nadelen van verschillende oplossingen.
De student weet dat de productie van chips milieuvervuilend is.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student kan:
- een beschrijving geven van digitaal CMOS ontwerp: fabricage
- een beschrijving geven van MOS transistoren
- een beschrijving geven van sequentiele logica schakelingen
- een beschrijving geven van dynamische logica schakelingen
- een beschrijving geven van geheugens
- een beschrijving geven van laagvermogen IC's
- een beschrijving geven van input- en outputschakelingen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Combinatorische en sequentiële digitale elektronica
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
CMOS digital integrated circuits analysis and design, Sung-Mo Kang en Yusuf Leblebici
C. Aanbevolen leermiddelen
zie
http://www.colleman.be voor o.a. een lijst van referentiewerken, aanwezig in de bibliotheek van de hogeschool
zie
http://www.colleman.be voor alle mogelijke aanvullende informatie voor deze OA.
A. Types
B. Omschrijving
De figuren uit het handboek worden met een dataprojector getoond tijdens het hoorcollege.
A. Types
B. Omschrijving
voorbeeldvragen: zie:
http://www.colleman.be
De student kan op vele manieren beroep doen op extra begeleiding van de docent:
1. De docent is bereikbaar via zijn thuistelefoonnummer, beschikbaar in de KHK agenda.
2. De docent is bereikbaar via e-mail op patrick.colleman@khk.be of masterproef.colleman@gmail.com.
3. De docent is bereikbaar via chat (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com.
4. De docent is bereikbaar via Internettelefonie (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com.
5. De docent is bereikbaar vóór, tijdens (korte break) en na zijn hoorzittingen.
6. De docent is bereikbaar op zijn bureau, lokaal E208.