Specifieke spoedgevallenzorg (2009-2010)

Dit moduleonderdeel richt zich tot Pediatrische dicipline met oog voor medische, verpleegkundige en de psychosociale aspecten; alsook de opvang van een poly-traumapatiënt, rampenmanagement, prioritaire voertuigenbeleid en immobilisatietechnieken

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
Toelichting:
Onderstaande info is samenvatting van volledige module ' verpleegkundige wetenschappen - spoedgevallenzorg' :
- Wetenschappelijke kennis hanteren inzake oorzaken, herkenning, patho-fysiologie, eerste
   hulp, spoedbehandeling, farmacologie, pijnbehandeling en eventuele intensieve
   behandeling van de aandoeningen, letsels en spoedeisende situaties die zich in de functies
   intensieve zorg en spoedgevallenzorg (MUG en dringende geneeskundige hulpverlening)
   voordoen
- Observeren, bewaken, interpreteren, registreren en rapporteren van de vitale functies en
   deze ondersteunen en zo nodig overnemen.
- Herkennen en onderkennen van pathologische toestanden, zowel in acute situaties als in de
   continue intensieve zorg en de eerste passende maatregelen nemen
- De specifieke hygiënische maatregelen toepassen
- Toepassen van beroepsgerelateerde wetgeving in de functies intensieve zorg,
   spoedgevallenzorg en MUG
- De materialen en apparaten volgens de behoeften en op een economische verantwoorde
   wijze kiezen en hanteren
- De technische verpleegkundige verstrekkingen en de toevertrouwde geneeskundige
   handelingen, binnen de intensieve zorg en spoedgevallenzorg (MUG en dringende
   geneeskundige hulpverlening) correct kennen en kunnen toepassen
- In de pré-hospitaal zorg specifieke technieken toepassen in verband met communicatie
   via technische hulpmiddelen, besturen van prioritaire voertuigen, veiligheidsprocedures,
   oriëntatie en kaartlezen
- Op een vlotte en aangepaste manier de verworven communicatievaardigheden toepassen,
   teneinde een vertrouwensrelatie patiënt/verpleegkundige en verwant/verpleegkundige, op
   te bouwen
- De gepaste psychosociale begeleiding verlenen aan patiënten en hun naasten en omgaan
   met de psychosociale gevolgen van de situatie
- Omgaan met eigen emoties en gevoelens, zowel in onverwachte en wisselende
   omstandigheden van de spoedgevallenzorg als in de continue behandeling van de patiënt in
   kritieke toestand
- Zich inleven in de gevoelssituatie van anderen en hierop met een aangepaste, empatische
   attitude reageren
- Softwareprogramma's, die op dienst aanwezig zijn, hanteren
- Binnen de verpleegkundige activiteit de nodige prioriteiten leggen, de juiste keuzes maken
   en het werk doordacht en logisch plannen
- Snel inspelen en accuraat anticiperen op de wisselende omstandigheden in kritieke situaties
- Verantwoorde maatregelen nemen, zodat het evenwicht tussen de therapeutische en
   noodzakelijke behandelingen en de privacy van patiënt en verwant gerespecteerd blijven
- Een flexibele, besluitvaardige en assertieve houding aannemen binnen het multidisciplinair
   optreden van de zorgverstrekkers
- Open staan voor en actief deelnemen aan algemeen verpleegkundige en vakspecifieke
   vormingen, teneinde de wetenschappelijke en technologische kennis op peil te houden en
   optimaal functioneren na te streven
- Optreden met verantwoordelijkheidszin en plichtsbesef

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Dr. Geyskens,I ( 2008). Pediatrie: medische aspecten. Onuitgegeven, samengestelde cursus.

Dr. Mertens,I (2008). BLS-ALS: Medische Aspecten (bij volwassene en) 
                                 kind)
.Onuitgegeven cursus gedoceerd in module cardio

Dhr. Depaepe,J;Leroy,K(2009).  Pediatrie: Verpleegkundige Aspecten  Onuitgegeven
                                                   cursus

Dr. Servaes,D( 2009). De opvang ven een poly-traumapatiënt. Onuitgegeven cursus

Dhr. Crols,D (2009) Rampenmanagement en prioritaire voertuigen. Niet gepubliceerde cursus

Dhr. Pauwels,J (2007) Immobilisatietechnieken. Niet gepubliceerde cursus

C. Aanbevolen leermiddelen

Dhr. Van Olmen,B (2008). Pediatische BLS-ALS.Onuitgegeven cursus.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
09289030
Code:
09289030
Vakcoördinator:
Tom Jordens
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands