Afstudeerportfolio (2009-2010)

De student toont met zijn afstudeerproject aan dat hij als jonge professional klaar is om zijn loopbaan te beginnen. Hij maakt daartoe een selectie van ‘bewijsstukken’ die aantonen dat hij de competenties (zowel de algemene als de beroepsspecifieke) in huis heeft om aan de slag te gaan. Hij doet dit aan de hand van een digitaal portfolio in Toledo+.

 

Inhoud: Het portfolio bevat een stageverslag, een reflectie over de verworven competenties en het POP van de student en een onderzoeksopdracht (voor MA) of tweeledige vertaalopdracht (voor BVT).

Presentatie: Om zijn laatste jaar formeel af te sluiten moet de student dit afstudeerportfolio ook presenteren aan een jury van internen en externen (uit het werkveld). 

 

De exacte richtlijnen i.v.m. de opbouw en de inhoud van het profolio en de presentatie zijn terug te vinden op de Toledocursussen 'Afstudeerproject 3 OM - richtlijnen MA' en 'Afstudeerproject 3 OM - richtlijnen BVT'

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Zijn/haar werk en de daartoe benodigde competenties managen.
  • C04 Gepast handelen in beroepsspecifieke situaties.
Toelichting:

Met het portfolio toon je aan welke competenties je tijdens je studies hebt verworven. Door het hanteren van het portfolio ontwikkel je ook vaardigheden, houdingen en inzichten die vereist zijn voor het verdere verloop van je studie. Het portfolio biedt ook de mogelijkheid om diverse technische, professionele, communicatieve en sociale vaardigheden (verder) te ontwikkelen. Met het samenstellen van het portfolio zelf toon je specifiek aan dat: - je kan beoordelen welke informatie essentieel is in een office management omgeving; - je deze gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare en relevante bronnen; - je informatie kan presenteren en rapporteren in meerdere talen; - je hiervoor de gepaste ICT-tools kan gebruiken; - je beroepsgebonden informatie en relevante gegevens kritisch kan analyseren en interpreteren. Je presenteert en verdedigt jouw portfolio voor een jury die is samengeteld uit lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld. Het afstudeerproject biedt een belangrijk referentiepunt bij sollicitaties.

Het afstudeerproject biedt een belangrijk referentiepunt bij sollicitaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student moet het eerste en tweede jaar van de opleiding met succes hebben beëindigd.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

De begeleidende docenten evalueren elk hoe hun studenten het afstudeerproject tot stand brachten. (procesevaluatie)

Uiteindelijk krijgen de studenten nog de kans om over hun onderwerp mondeling te rapporteren tijdens een openbare verdediging met interne en externe juryleden uit het werkveld. Die jury kent een cijfer toe voor het geschreven werk en voor de mondelinge rapportering. (productevaluatie)

 
De student(e) krijgt een docent toegewezen die hem/haar zal begeleiden bij het opstellen van het afstudeerproject. Die docent doet ook de procesevaluatie.
OA:
02242840
Code:
02242840
Vakcoördinator:
Kathleen Tielemans
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands